مخزن حمل شیر یکی از پرکاربردترین مخازن در شرکتهای کشت و صنعت، دامداری‌ها و همچنین صنایع لبنی می باشد.

امروزه با توجه به اهمیت ویژه تولیدات شیر، بخش اعظمی از فرآورده‌های شیر به مناطق مختلف عرضه می‌شود. لبنیات و عمدتا شیر جزو محصولات استراتژیک و مادر هر کشوری محسوب‌ می‌شوند که در دامداری‌ها و دامپروی‌ها تامین‌ می‌شود و برای تولید محصولات لبنی به کارخانه‌جات کوچک و بزرگ جهت تولید پنیر، کره، دوغ، ماست، خامه و… و مراکز عرضه شیر و محصولات لبنی ارسال میگردد. برای ارسال این فراورده‌های تولید شده به کارخانجات از ماشینی که دارای مخزن حمل شیر است، ارسال می‌شود.

بنابراین دپو و حمل و نقل شیر از محل تامین به سمت مراکز فرآوری و در نهایت ارسال به مراکز پخش و فروش و سالم رسیدن شیر به دست مصرف کننده پروسه‌ای مهم و قابل توجه می‌باشد.

با توجه به سابقه مصرف شیر و مشتقات آن نیازی نیست تا درباره فواید شیر و نوشیدن آن و یا استفاده از انواع لبنیات در حفظ سلامتی تمامی افراد جامعه صحبت شود زیرا همگان از فواید آن آگاه می‌باشند.

برای عرضه یک محصول سالم و بهداشتی باید در تمامی مراحل دریافت شیر از گاوداری‌ها یا دامداری‌ها نکات مهم بهداشتی را رعایت نمود. این موضوع وقتی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که بحث شرایط نگهداری شیر و مشتقات آن مد نظر باشد. شیر خامی که در دامداری‌ها جمع آوری و دپو ‌میشود با توجه به استعداد شیر خام در فاسد شدن سریع‌‌ مخصوصا در هوای گرم، قبل از فرآوری و انجام پروسه‌هایی همچون پاستوریزه و هموژنیزه شدن‌‌، مستعد فساد و خرابی می‌باشد.

مرحله مهم و اساسی که بسیار حائز اهمیت می‌باشد بخش ارسال آن از دامداری به کارخانه است که چنانچه از تجهیزات درست استفاده نگردد امکان فاسد شدن شیر و تغییر ماهیت آن وجود دارد. این مسئله در مسافت‌های کم شاید زیاد اهمیت نداشته باشد ولی چنانچه تهیه و انتقال شیر از مراکز دور صورت می‌گیرد، وسیله‌ای که شیر در آن حمل می‌گردد (انواع مخزن حمل شیر) دارای ارزش حیاتی برای حفظ کیفیت و سالم بودن شیر خواهد بود.

مهمترین مرحله پس از دوشیدن شیر در دامداری ارسال آن از دامداری به کارخانه‌های تولید محصولات لبنی یا مراکز عرضه شیر است که چنانچه از مخزن حمل شیر درست و بهداشتی استفاده نگردد امکان فاسد شدن شیر و تغییر ماهیت آن وجود دارد.

این چالش در مسافت‌های کم و مناطق کوهستانی که آب و هوای خنکی دارند شاید بچشم نیاید ولی چنانچه تهیه و انتقال شیر از مراکز دوردست و در هوای گرم صورت بگیرد، تانکری که شیر در آن حمل می‌گردد (انواع مخزن حمل شیر) دارای ارزش حیاتی برای حفظ کیفیت و سالم بودن شیر خواهد بود.

خودروی حمل شیر

خودروی حمل شیر

شیر و محصولات لبنی بسته به محل انتقال و حجم انتقال دارای ظرفیت خاصی خواهد بود، خودرو‌های حمل شیر از وانت‌های کوچک و متوسط همچون وانت نیسان‌‌ که مخزن شیر 500‌‌، 1000، 1500 و 3000 لیتری را شامل می‌شود آغاز شده و با خودروهای حمل رده متوسط مانند ایسوزو‌‌، خاور و… در احجام 5 و 7 هزار لیتری ادامه یافته و در مقیاس‌های بزرگ کارخانه‌ای از خودروهایی سنگین همچون کشنده‌ها، کامیون تک و دو محور و در نهایت حمل کننده تانکر‌های 12 متری سنگین یا حتی مخزن‌های با چرخ و محور بصورت یدک کش پایان می‌یابند.

مشخصات مخزن حمل شیر

مشخصات مخازن حمل شیر

در ابتدا باید گفت به طور حتم‌‌ مناسب ترین متریال مورد استفاده در این نوع مخازن برای حمل و جابجایی و دپوی شیر بین دامداری تا کارخانه‌ها و مراکز فروش محصولات لبنی جنس استنلس استیل بهداشتی یا گرید غذایی (FOOD GRADE) می‌باشد.

عموما برای ساخت مخازن حمل شیر از ورق S.S.304L و یاS.S.316 با پولیش گرید غذایی استفاده می‌گردد.

بدنه مخزن حمل شیر بدلیل حساسیت بالای شیر نسبت به نور و گرما باید طوری طراحی و تولید و مونتاژ گردد که نور و گرمای محیط کمترین تاثیر را بر روی ماده داخل مخزن داشته باشد.

پارامتر بعدی قابل توجه در طراحی و ساخت مخازن حمل شیر دو جداره بودن مخزن می‌باشد. مخازن حمل مواد لبنی باید دو جداره تولید شوند که حتما از عایق‌های حرارتی همچون پشم شیشه یا پشم سنگ در بین دو جداره بهره جست. این مهم از فساد شیر و تحمیل هزینه‌های گزاف دور ریز محصولات لبنی به طرز قابل توجهی پیشگیری می‌نماید.

وجود دیواره‌های موج شکن داخل مخازن نیز جزو مهمترین ملزومات مخازن حمل شیر می‌باشد که نبود آن ضعف بسیار بزرگی در ساخت مخزن میباشد و سبب خرابی و خسارات متعددی در آینده خواهد شد. از این رو مخازن شیر را به صورت دو سلولی تا 7 سلولی می‌سازند. برای مثال یک مخزن 3000 لیتری حمل شیر بصورت سه مخزن 1000 لیتری به هم متصل ساخته خواهد شد.

ظرفیت مخازن حمل شیر

در لیست تولیدات هر شرکت سازنده مخزن حمل شیر، معمولا مخازنی با ظرفیت‌های متنوع پیدا می‌شود. تا بدین گونه برا انتخاب مشتری، گزینه‌های زیادی عرضه شود. معمولا کمترین ظرفیت مخزن حمل شیر 500 لیتری شروع می‌شود و تا تانکر حمل 25 تنی ادامه دارد.

برخی مخازن حمل شیر با وجود ظرفیت بالا، قابل نصب برروی خودرو تولید شده اند؛ برای مثال مخزن 3000 لیتر خاص نصب در پشت خودروی نیسان وانت بوده و مخزن 2000 لیتری مناسب برای جاگذاری در ماشین پیکان وانت می‌باشد و ظرفیت‌های بزرگ برای خودروهای خاور تریلی است.

جنس انواع مخازن حمل شیر

حتما برای حمل و نقل و جابجایی شیر از محل تولید به کارخانجات تولیدات لبنی و یا فروشگاه برای فروش مخزن حمل شیر با جنس مرغوب باید تولید شود تا حین حمل کیفیت شیر تخریب نشود.

اغلب مخزن‌های حمل شیر از جنس فلز استیل 316 و 304 در نظر گرفته می‌شود. زیرا این فلزات به لحاظ بهداشتی و کیفیتی مناسب ترین متریال برای ساخت تجهیزات صنایع غذایی می‌باشند که مورد تایید اداره استاندارد و سازمان بهداشت هستند.

یکی از پر استفاده ترین مدل مخزن‌های حمل شیر استیلی ساختاری با قسمت بیرونی تانک استیل 316 است و بخش درونی مخزن که در تماس با شیر و مایعات قابل حمل با این مخازن بوده، از نوع استیل 304 ساخته شده است. برای مخزن‌های چند جداره عموما جنس بدنه بیرونی از استیل 316 ساخته شده است و قسمت درونی از چندین لایه استیل 304 ساخته شده است.

انواع مخازن حمل

انواع مخازن حمل شیر

دسته بندی مخزن حمل شامل آیتم‌های متعددی میباشد که عبارتند از ظرفیت، تعداد جداره‌های بدنه مخزن، پایه دار و چرخ دار، کندانسور دار و بدون کندانسور بودن مخزن شیر میباشد.

کندانسور جهت خنک نگهداشتن شیر درون مخزن استفاده میشود که می‌تواند با ایجاد هوای سرد، موجب خنک شدن و پایین آمدن دمای شیر شده و از فساد شیر جلوگیری نماید.

در این قسمت پیشنهاد می شود مخزن گالوانیزه را نیز مطالعه فرمائید.

مخازن حمل شیر بدون کندانسور

از مخزن شیر بدون کندانسور برای حمل و نقل شیر در مسافت‌های کوتاه و آب و هوای معتدل و خنک میتوان استفاده نمود. این مخازن می‌توانند بصورت تک جداره، دو جداره و سه جداره تولید گردند و همانند دیگر مدل‌های این شرکت دارای سیستم‌های شستشو و کنترلی و اندازه گیری محتویات داخل مخزن باشند.

مخزن حمل شیر با کندانسور

مخزن حمل شیر با کندانسور

در مناطق گرم و مسافت‌های طولانی بالا رفتن دمای شیر تازه و مدت زمان ماند زیاد تا رسیدن شیر به محل تولید و استفاده باعث فاسد شدن شیر میشود که جهت جلوگیری از این مشکل، طراحی و ساخت مخزن شیر کندانسور دار مطرح گردید. کندانسور وسیله‌ای برای خنک کاری محتویات داخل مخزن با استفاده از سیستم تزریق هوای خنک به جداره‌های مخزن می‌باشد. وجود کندانسور در مخزن حمل شیر خطر فاسد شدن و خرابی شیر در مسافت‌های طولانی را از بین برده و با خنک نگه داشتن شیر داخل مخزن، شیر سالم و تازه تحویل کارخانه تولید محصولات لبنی و مراکز فرآوری و فروش میشود.

مقایسه مخزن حمل شیر با کندانسور و بدون کندانسور

  • اولین نکته برای مقایسه این دو مدل مخزن حمل شیر، وجود سیستم خنک کننده است. برای مسافت کوتاه از مخازن حمل شیر بدون کندانسور استفاده می‌شود و برای حمل مسافت دور از مدل با کندانسور.
  • در داخل مخزن با کندانسور سیستم کنترل دما وجود دارد. از این رو می‌توان به صورت اتوماتیک دما داخل مخزن را کم یا زیاد کرد.
  • عموما مخزن بدون کندانسور دارای چندین لایه است و نسبت به مخازن حمل شیر با کندانسور ضخیم‌تر است.
  • برای کارکرد مخازن حمل شیر با کندانسور به نیرو برق نیاز است.

 مزایای مخازن حمل شیر

  • تولید در حجم‌های مورد درخواستی مشتریان
  • دارای درب‌های کاملا آببند و بهداشتی که از ورود آلاینده‌ها جلوگیری‌می کند.
  • ساخت کلیه اتصالات و شیرآلات از جنس استیل درجه یک (همچون مخزن استیل)
  • مجهز به سیستم شستشوی CIP
  • دارای سیستم همزن برقی جهت ایجاد دمای یکنواخت
  • ساخته شده از ورق استیل 316 و 304 نگیر
  • بدین داشتن دیواره‌های جدا کننده میتوان چندین مایع متفاوت را همزمان حمل و نگهداری نمود
  • دارای موتور مجزا جهت تامین برق تجهیزات مخزن حمل شیر می‌باشد.
  • کاهش چشمگیر هزینه‌های خنک کننده شیر (اگر پس از حمل شیر، شیر بدون سیستم خنک می‌تواند تا ساعاتی بدون کاهش کیفیت، سالم بماند.)
  • کنترل‌های آسان برای استفاده (دارای سیستم تنظیمات برای کنترل نهایی میران دما، دکمه‌های فشاری استارت برای تخلیه سریع، اندازه گیری سطح شیر، حالت شب و …)
  • شستشوی سریعتر و تمیزتر (با کمک پمپ شستشوی قدرتمند و با ظرفیت می‌توان در کمتر از چند دقیقه شروع به شستشوی سریع‌ کرد.)
  • تهیه و استفاده از دماسنج کالیبره شده برای بررسی دمای شیر
  • بدنه ضد خوردگی و بدون نشتی با ساختار محکم ساخته شده است
  • مقاوم در برابر آب و هوا و ذخیره سازی بدون هوا
  • می تواند فشار و دامنه دما گسترده‌ای را تحمل کند

مخازن حمل شیر شرکت سازآب

کاربردهای مخازن حمل شیر

شرکت فنی مهندسی سازآب با توجه به رشد روز افزون جمعیت دنیا و به طبع آن رشد فزاینده محصولات لبنی و همینطور نیاز کارخانه‌های تولید کننده حمل کننده محصولات لبنی و مصرف کننده اقدام به ساخت مخازن حمل شیر در ظرفیت‌های 1 تن‌‌، 2 تن‌‌، 3 تن‌‌، 5 تن‌‌، 10 تن‌‌، و 16 تن شیر در مخازن دو جداره استیل گرید 304 با نازلترین قیمت نموده است.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت مخزن شیر با کارشناسان شرکت سازآب در ارتباط باشید.

تعمیر مخزن حمل شیر

بیشتر کسانی که این مخزن حمل شیر را خرید می‌کنند، به فکر نحوه تعمیر آن هستند. اگر شما به بهترین روش ممکن هم این مخزن را نگهداری کنید،. منطقی است که پس از سال‌ها استفاده، پوشش روی تجهیزات شما فرسوده شده باشد.

برای تعمیر مخزن حمل شیر نباید خود شما دست به تعمیر بزنید. برای این کار می‌توانید در سال‌های اول از گارانتی محصول نهایت استفاده را ببرید و اگر گارانتی ندارید با متخصصین شرکت سازنده مخزن حمل شیری که خریده اید، ارتباط برقرار نمایید.

کارشناسان و افراد متخصص فروش مخزن حمل شیر، در زمینه تعمیر و نصب می‌توانند نقاط ضعف تجهیزات را ارزیابی کنند و یک برنامه اقدام سریع و واضح به شما ارائه دهند. در صورت نیاز می‌توانند قطعات از کار افتاده این مخازن را تعویض نمایید. در صورتی که برای رفع مشکل نشتی، با تجهیزات مناسب و کاملاً مرتبط با لایه‌های درونی و بیرونی مخزن برای انجام تعمیر به محل شما بیایند؛ بنابراین تعمیر مخزن شما به بهترین حالت ممکن انجام می‌شود.

طول عمر مخزن حمل شیر

عمر یک مخزن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برای مثال کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن، طراحی محصول، ماده ذخیره شده در مخزن، محل قرارگیری، ثابت و یا در حرکت بودن مخزن و میزان و شدت تابش نور خورشید.

دقت داشته باشید که این‌ها فقط تعدادی از مسائلی است که بر روی طول عمر مخزن حمل شیر می‌توانند تاثیر بگذارند و مهمترین عامل طول عمر این مخازن “نحوه استفاده شما” است. عموما مخازن حمل شیر با کیفیتی که برای ذخیره آب استفاده می‌شوند، می‌توانند 20 سال و بیشتر عمر مفید داشته باشند.

نصب مخزن حمل شیر

نصب صحیح مخزن حمل شیر یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان عمر مخزن است. از طرفی عملکرد این مخازن به نحوه نصب آن در پشت ماشین بستگی دارد. از این رو برای نصب آن باید دقت بسیاری به کار رود.

متاسفانه برخی از مشتریان و حتی استادکاران به بعضی از نکات نصب مخازن حمل شیر توجه نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای مشتریان گرامی و همچنین خارج شدن محصول خریداری شده از گارانتی شود.

برای نصب درست به نکات زیر دقت نمایید:

  • هنگام خرید مخزن حمل شیر به نوع ماشین خود اشاره نمایید تا با کمک کارشناس فروش ظرفیت و اندازه درستی را انتخاب نمایید.
  • پس از تعیین حجم و نوع آن بهتر است محل نصب آن را از قبل و آماده سازی نمایید.
  • محل نصب مخزن حمل شیر باید در یک سطح مستحکم صاف، تراز و یکدست و بدون هیچ گونه شیب و پستی بلندی باشد.
  • همچنین بهتر است سطح محل نصب از هر طرف در حدود ۱۰ سانتی متر بیشتر از سطح زیرین مخزن باشد.
  • برای نصب مخزن از کشیدن و غلطاندن مخازن جداً خودداری نمایید. برای حمل مخازن از جرثقیل و یا بالابر دستی استفاده شود.
  • هنگام نصب به برخورد نکردن مخزن با لبه‌های ماشین دقت نمایید.
  • برای نصب از تجهیزات خوب استفاده نمایید تا هنگام عبور ماشین از مکان‌های نا هموار به مشکل بر نخورید.
  • درب مخزن حمل شیر را کنترل نمایید که هنگام حمل و نقل باز نشود.
  • دقت نمایید که مخازن نباید در کنار مواد آتش‌زا قرار گیرند

قیمت مخزن حمل شیر

مهمترین معیار هنگام انتخاب مخزن حمل شیر، محصول حمل است. در نتیجه با توجه به نوع ماده حملی می‌توان مخزن متفاوتی استفاده کرد. از مخازن حمل شیر نه تنها برای حمل شیر بلکه برای حمل لبنیات و مواد غذایی دیگر نیز استفاده کرد.

قیمت مخزن حمل شیر با توجه به هزینه‌های نوع مخزن متفاوت است. عواملی که بر قیمت مخزن حمل شیر تاثیرگذارند به صورت زیر است:

  • سایز و اندازه
  • قیمت خرید مواد اولیه
  • حجم و گنجایش
  • نوع و کیفیت مواد اولیه
  • دوام و طول عمر
  • خدمات پس از فروش
  • شکل مخزن
  • تعداد لایه و جداره تشکیل دهنده
  • با توجه به ماشینی که نصب می‌شود، نوع مخزن تغییر می‌کند
  • با کندانسور و بدون کندانسور بودن
  • نوع سیستم اتوماتیک کارکرد مخزن
  • وزن مخزن
  • تعداد قسمت داخل مخزن (به این معنی که داخل مخزن در دو قسمت و یا سه قسمت و یا بیشتر به صورت مجزا تولید میگردد و شما میتوانید شیر را در هر یک از این مخازن پر کنید به عنوان مثال می‌توانید در هنگام جمع آوری شیرخام شیر دو یا چند دامداری متفاوت را در داخل این مخازن بریزید.)
  • از طرفی هر شرکتی برای تولیدات خود قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کند. قیمت خرید مخازن حمل شیر تابعی از قیمت روز در بازار کشور تولید کننده است.
  • نوع کشور سازنده: به طور قطع قیمت مخزن حمل شیر ایرانی از مخازن صادراتی خارج از کشور ارزان‌تر است. مخازن حمل شیر ساخت دیگر کشورها به دلیل نوسانات ارز قیمت ثابتی ندارند. علت این کار می‌توان به هزینه بار، قیمت محصولات در بازار خارج کشور، دلار و… اشاره کرد.

خرید مخزن حمل شیر

قیمت می‌تواند یک عامل مهم در تصمیم گیری خرید مخزن حمل شیر باشد. اما عامل اصلی نیست. هنگام خرید یک مخزن حمل شیر باید موارد زیر را در نظر بگیرید و سپس دست به انتخاب بزنید.

  • اندازه مخزن: بسیاری از متغیرها تعیین می‌کنند که چه اندازه مخزنی برای خرید مناسب است. مخازن با ظرفیت بالا می‌توانند هزینه‌های شستشو و هزینه حمل و نقل را افزایش دهند. مخازن بیش از حد نیاز بزرگ پیشنهاد نمی‌شوند چرا که فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند و هم چنین حمل و نقل آن‌ها (اگر از نوع افقی باشند)، بسیار سخت و هزینه بر خواهد بود. باید با توجه به نیاز خود و نوع ماشینی که می‌خواهید مخزن را بر روی آن نصب نمایید، ظرفیت مورد نظر را انتخاب کنید.
  • هدف از استفاده: پیش از خرید مخزن باید به این نکته توجه کنید که برای چه نوع استفاده‌ای قصد خرید مخزن دارید. اگر برای حمل یک نوع محصول به راه نزدیک می‌خواهید، مخزن یک قسمتی بدون کندانسور انتخاب نمایید. برای کار حمل و فروش شیر از چندین دامداری نیاز دارید، مخزن چند قسمت با کندانسور خریداری نمایید. مخازن حمل و نقل اصولا طراحی ویژه‌ای دارند که تکانه‌های سیال موقع حمل را تحمل می‌کند.
  • وزن مخصوص سیال: قبل از انتخاب مخزن، درجه گرانش یا چگالی سیالی که می‌خواهید ذخیره و یا حمل و نقل حمل کنید را تعیین کنید و قبل از سفارش، به شرکت اعلام کنید.
  • مدت زمان مورد انتظار برای استفاده: مخزن حمل شیر را می‌توان از تامین کنندگان اینترنت یا فروشگاه‌ها به صورت حضوری خریداری کرد. هرچه انتظار شما از کارایی یک مخزن حمل شیر در طول زمان بیشتر باشد به همان نسبت باید مخازن با کیفیت تری خریداری کنید که در نتیجه میزان هزینه صرف شده شما را به همان نسبت افزایش می‌دهد. از طرف دیگر نکته دیگری که از نقطه نظر زمان باید بدان توجه داشت گارانتی ارائه شده همراه با مخزن حمل شیر است. اگر برای شما میزان گارانتی محصول مهم است باید پیش از خرید آن را در نظر بگیرید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *