رزین سختی گیر به نوعی از رزین گفته می‌شود که در طی عملیات تبادل یون، یون‌های سخت کننده آب را از بین می‌برد؛ بنابراین به این نوع از رزین، رزین تبادل یونی نیز گفته می‌شود. با انجام این عملیات آب اصطلاحا دچار نرم شدگی و برای مصارف مختلف آماده استفاده می‌شود. اهمیت فرآیند سختی‌گیری آب با استفاده از رزین‌های صنعتی سختی‌گیر بسیار بالا است و با روش‌ها و راه حل‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. استفاده از ماده رزین برای نرم کردن آب شاید تا امروز رایج‌ترین و مناسب‌ترین روش بوده است.

سختی گیر رزینی و دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس، دو نوع متداول و پرکاربرد دستگاه تصفیه آب هستند. سختی‌گیری آب و نرم کردن آن فرآیند مهم و پر اهمیتی است؛ چرا که در زمان استفاده از آب در صنعت ممکن است رسوبات آهکی موجود در آب در قطعات و وسایل و تجهیزات صنعتی رسوب کنند و موجب اختلال در کارکرد ابزارآلات و ماشین‌های صنعتی شوند. آب سخت از طرفی دیگر برای سلامت انسان‌ها نیز بسیار مضر است و موجب اختلال در کارکد اندام‌های بدن خواهد شد.

رزین تبادل یونی

رزین سختی گیر چیست؟

به نوعی از رزین که با استفاده از تعدادی واکنش برگشت پذیر یون‌های موجود در ساختار خود را با یون‌های موجود در ساختار اب مبادله می‌کنند رزین سختی گیر یا تبادل یونی گفته می‌شود.

استفاده از رزین سختی‌ گیر در صنعت انتخابی صرفه‌جویانه و کارآمد است که به طور ویژه در صنایع شیمیایی برای خالص سازی و تصفیه یون کاربرد دارد. در ادامه به بررسی انواع رزین سختی گیر خواهیم پرداخت و کاربرد آن را در صنعت مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

انواع رزین سختی گیر

در دنیا رزین‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام کارکردها و شاخصه‌های مربوط به خود را دارند. اگر بخواهیم رزین‌ها را در یک طبقه بندی کلی‌تر معرفی کنیم باید بگوییم دو نوع رزین آنیونی و رزین سختی گیر کاتیونی دو گروه اصلی خانواده رزین‌ها هستند. در فرآیند تصفیه اب یکی از این دو نوع رزین که مناسب‌تر باشند، برای حذف یون‌های آب استفاده می‌شوند.

برای مثال برای حذف یون‌های مثبت موجود در آب و همینطور مولکول‌های فلزات آب از رزین نوع SAC به وفور استفاده می‌شود. البته بد نیست بدانید این رزین یک رزین با خاصیت کاتیونی قوی است. این رزین پرکاربرد، از بخش پایه پلیمری آلی و یگ گروه عاملی شکل گرفته است که پایه پلیمری آن با وجود پلی استایرن دی وینیل بنزن به یک گروه سولفونات متصل شده است. البته انواع دیگری از رزین‌های یونی هستند که تحت عنوان رزین میکس بد نیز شناخته می‌شوند و کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع رزین سختی گیر تبادل یونی آب

انواع رزین سختی گیر

رزین سختی گیر در واقع فرآیند دمیرینالیزاسیون و حذف سیلیکون اضافی موجود در آب را به نحو احسن انجام می دهد. طی انجام این فرآیند، عملیات فیلتر کردن مجموعه خاصی از مواد محلول در آب صورت می‌پذیرد. فیلترهای تبادل یونی حاوی رزین، درواقع پلی الکترولیت هایی مصنوعی یا طبیعی هستند که عملاً نامحلول هستند. بسته به جهت بار، همه فیلترهای یونی به آمفولیت ها تقسیم می شوند. آئونیت مثبت به مبدل های کاتیونی با بار منفی اضافه خواهد شد. بخاطر داشته باشید که کاتیونیت ها، کاتیون ها را به سمت خود جذب می کنند. آنیوت‌های دارای علامت مثبت نیز، آنیون‌ها را نشان می‌دهند. تمامی انواع رزین سختی گیر، بسته به پایه شیمیایی می توانند به حالات مختلف:

  • شیمیایی – غیر شیمیایی؛
  • و یا معدنی- آلی،

تقسیم گردند. ضمن اینکه بر اساس ساختار مبدل یونی، می‌توان رزین های سختی گیر را به انواع زیر تقسیم نمود:

1) میکرو متخلخل (ژله ای – هلیومی)؛ و 2) ماکرو متخلخل.

رزین سختی گیر میکرو متخلخل

رزین سختی گیر میکرو متخلخل

گونه های رزین سختی گیر میکرو متخلخل یا ژله ای، فاقد منافذ می باشند. مشخصه‌ی ساختاری گونه های میکرو متخلخل، حالت ژله ای مانند آنهاست. حجم آنها در حالت تورم تا 1.5 الی 3 برابر افزایش می یابد. ضمناَ به محض اینکه اتصالات عرضی صاف کننده در ساختار مبدل یونی به پایان رسید، خاصیت سختی گیری خود را از دست می دهند. این دسته از رزین های تبادل یونی، فرآیندهای متابولیکی بیشتری نسبت به دسته دوم انجام می دهند. اما قابل ذکر است که در جذب یونها و ترکیبات آلی بزرگ ناتوان هستند. چرا که ساختار آن ناهمگن می باشد و فیلتر حاوی رزین سختی گیر میکرو متخلخل، زودتر دچار گرفتگی منافذ میشود. درنتیجه در جذب یونهای سخت، بسیار ناکارآمد عمل خواهند کرد.

رزین سختی گیر ماکرو متخلخل

مدلهای رزین سختی گیر ماکرو متخلخل خاصیت جذب بیشتری دارند. از این رو واضح است که بیشتر دچار تورم می گردند و حجم دانه های رزین سختی گیر، بسیار بیشتر از مدل قبلی افزایش می یابد. به‌سبب قدرت جذب بالا و آستانه بالای واکنش‌های تبادل یونی، مدلهای «ماکرو متخلخل» بسیار مورد تقاضای کاربران می‌باشند. شاخص ترین مزیت آنها، استحکام بالا و بازسازی سریعتر آنها می باشد.

تولید کنندگان همواره اذعان می نمایند که اینها بسیار قوی تر از مولکول های رزینی میکرو متخلخل هستند. رزین های سختی گیر میکرو متخلخل آنیونی، همیشه بدتر از رزین کاتیونی عمل می کنند.

نکته: آئونیت های اکریلیک، قوی تر از پلی استایرن هستند.

رزین های بی اثر

رزین بی اثر

برای محافظت از رزین های تبادل یونی موجود و پایدار نگه داشتن آنها در بستر، از رزین های بی اثر استفاده می شود. همچنین می توان از آن بر روی ساختارهای نازل پخش کننده، در پایین مخزن استفاده کرد. بدین ترتیب از خروج رزین های تبادل یونی جلوگیری خواهد شد. کاربرد دیگر رزین بی اثر، جداسازی رزین‌های:

  • کاتیونی و
  • آنیونی،

در سختی گیرهای رزینی با بستر مخلوط است. بسته به کاربرد، امکان تولید این رزین‌های سختی گیر در اندازه ها و تراکم های مختلف وجود دارد. این نوع از رزین های بی اثر، در بسته بندی های 20 لیتری و 25 لیتری تولید میشوند.

حوزه کاربرد رزین سختی گیر بی اثر

اصلی ترین موارد استفاده و اصطلاحاَ حوزه کاربرد رزین سختی گیر بی اثر، عبارتست از:

  • سیستم های بستر سیال با تکنولوژی پایین
  • بین دو لایه رزین در سیستم های سختی گیر رزینی دوبلکس
  • سیستم های بستر سیال با فناوری بالا
  • به عنوان یک لایه بستر پشتیبان؛ برای محافظت از سیستم های پخش کننده (نازل).

محصول پیشنهادی: فیلتر شنی

خواص موثر در کارایی رزین تبادل یونی

عوامل متعددی بر میزان کارایی انواع رزین سختی گیر (RESIN تبادل یونی) موثر می باشند. نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که هریک از مولفه های ذیل، تا درصد مشخصی بر روی عملکرد کلی رزینها تأثیرگذارند:

  • میزان رطوبت
  • ظرفیت حجمی و وزنی یونی رزین سختی گیر
  • طرفیت کاری متناسب با عمق و شکل پوشش رزین‌ها در بستر فیلتر
  • سطح بازیابی
  • سرعت جریان مایع از طریق رزین فیلتر
  • اندازه و ابعاد ذرات resin
  • کیفیت آب یا سیال خروجی.

توجه نمایید که هرچه میزان رطوبت رزین کمتر باشد، بهتر است. بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان قبل از بسته بندی رزین‌ها، تمام رطوبت را از resin با استفاده از سانتریفیوژ حذف می کنند. برای اینکه بفهمیم در یک واحد حجم کل، چند یون وجود دارد؛ ظرفیت رزین سختی گیر در نظر گرفته می شود. بنابراین ظرفیت کلی رزین‌ها می تواند به کار، حجم و وزن اشاره داشته باشد.

یکی دیگر از خواص این ماده، استحکام و قابلیت ساییدگی است. مهم است که بدانیم آیا رزین‌ها نسبت به شوک مکانیکی واکنش نشان می دهند یا نه. بنابراین آنها توسط آسیاب مخصوص پردازش می شوند و پس از آن کارشناسان به تخریب و تغییر شکل گرانول ها توجه می کنند.

دیگر نکته‌ی مهم ایجاست که آیا رزین می تواند تعداد معینی از چرخه های سختی زدایی و بازسازی را تحمل کند یا خیر. چرا که توانایی مقاومت در برابر عوامل اکسید کننده، قلیایی ها و محیط های اسیدی نیز در این میان، تعیین می شود. پس از آن، میزان مقاومت در برابر درجه حرارت بالا تعیین می گردد. دررابطه با ناخالصی های ساختاری این ماده میتوان گفت:

رزین سختی گیر تبادل یونی، یک گرانول با منافذ زیاد است. مولکول های آنها به طور محکم به یکدیگر متصل هستند. بنابراین resin ها کاملا ناخالصی ها را در ساختار خود حفظ می کنند.

رزین پرولایت

رزین پرولایت

رزین سختی گیر پرولایت C-100E یک رزین تبادل کاتیونی است که محصول کشور انگلستان می باشد. به‌نوعی این مدل از رزینها را میتوان در زمره‌ی معروفترین برندهای جهانی محصولات تبادل یونی بشمار آورد. ماده‌ی مذکور شرکت پرولایت به طور خاص برای انواع مصارف:

  • تصفیه غذا،
  • تولید نوشیدنی،
  • تولید و تصفیه آب آشامیدنی و
  • تهیه‌ی آب مورد استفاده برای امور پخت و پز،

به کار برده می شود. چگالی بالای گرانول های رزین سختی‌ گیر، مقاومت شیمیایی و فیزیکی عالی و درصد بسیار کم ذرات آزاد شده آن در حین عملیات، نقش بسزایی در کارکرد کارآمد و فوق العاده‌ای این محصولات (برای مقاصد مختلف) دارد.

محصول رزین پرولایت بک فایل C-100E را می توان در داخل ستون رزین سختی گیر آب قابل احیا، با قابلیت کنترل زمان (یا جریان خودکار) در تاسیسات خانگی و صنعتی استفاده کرد. هیچگونه ناخالصی مضری در حین کار سختی گیر، به خطوط آب تصفیه شده رها نمی شود. زیرا فیلتر موردنظر با محلول غلیظ نمک خوراکی، احیا می شود. بنابراین محدودیتی در استفاده از آن برای آب خانگی و آشامیدنی وجود ندارد.

انواع رزین آنیونی ماکرو متخلخل برند پرولایت مدل A520E، به طور خاص برای حذف نیترات از آب در:

  • صنایع غذایی و
  • آب آشامیدنی،

طراحی شده است. کارایی ویژه مبدل آنیونی پرولایت، گزینش پذیری بالای آن را برای نیترات‌ها فراهم می کند. همچنین امکان استفاده از این مدلها حتی برای حذف نیترات ها در پسا فیلترینگ محتوای نسبتاً زیاد سولفات ها در آب، فراهم خواهد بود. بدلیل گزینش‌پذیری بالا برای نیترات‌ها، ظرفیت مبادله آنیونی این مدلها تا حدودی کمتر از رزین‌های قلیایی استاندارد است. البته به همین دلیل، نفوذ شدید نیترات‌ها به داخل فیلتر، در مقایسه با رزین های استاندارد، مشاهده نمیشود.

نکته: A520E ترجیحاً با محلول سالین 10 درصد بازسازی می شود. در برخی موارد می‌توان از آب دریا با کارایی کافی نیز استفاده نمود.

مقاومت شیمیایی رزین سختی گیر پرولایت

رزین پرولایت تحت تأثیر حلال های قوی و همچنین اسیدها و قلیاهای قوی قرار نمی گیرد. با این حال، اگر چنین رزینی با آب بیش از حد کلردار استفاده شود، کلر پیوندهای پایدار شبکه رزین سختی گیر را می شکند. بدین منظور برای جلوگیری از آسیب زود هنگام به بستر resin، بایستی از فیلتر کربنی برای حذف کلر اضافی موجود در آب استفاده نمود. از مزایای این دسته از رزین‌ها، می‌توان به عدم انتشار بخار مضر به اتمسفر و آب اشاره نمود.

کاربرد رزین سختی گیر در صنعت

رزین سختی گیر نوعی ماده بار دار است که در صنعت برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال استفاده از این نوع رزین در تصفیه آب، داروسازی، نرم کردن آب، جداسازی فلزات و استخراج اورانیوم و همچنین در صنعت کشاورزی و کشت و کار بسیار رایج است. البته انواع رزین‌های سختی‌گیر را حتی به عنوان یک کاتالیزگر در برخی از واکنش‌ها دخالت می‌دهند.

روش‌های نرم کردن آب

بسته به نوع یونی که مبدل کاتیونی (سختی گیر رزینی) با آن پر می شود، انواع فرآیند تبادل یونی از یکدیگر متمایز می شوند. کاتیونیزاسیون سدیم (Na +) با عبور از لایه ای از:

  • گلوکونیت،
  • زغال سنگ سولفوته شده

یا موارد دیگر انجام می شود. درنتیجه نمک های کلسیم (Ca 2 +) و منیزیم (Mg 2 +) در آب، وارد واکنش های تبادل یونی می شوند و جایگزین سدیم موجود در فیلتر ( Na +) و انتقال مقادیر مشخصی از یون سدیم به آب میگردند.

کاتیونیزاسیون هیدروژنی (H +) اغلب در ترکیب با کاتیونیزاسیون سدیم، طبق یکی از طرح های زیر استفاده می‌شود:

  1. کاتیونیزه شدن متوالی با عبور آب از رزین سختی گیر هیدروژنی:

پس از اختلاط آب صاف شده و تصفیه نشده، محلول ترکیبی از گاز زدا عبور می کند. بدین معنی که ابتدا دی اکسید کربن در آن حذف می شود و سپس از بستر رزین کاتیونی سدیم عبور می نماید. فلذا کاتیونیزه می گردد.

  1. تبادل یونی موازی با یون های هیدروژنی (H +):

بخشی از آب از طریق تبادل هیدروژنی – کاتیونی عبور می کند. پس از آن، هر دو بخش از محیط آبی فیلتر شده، مخلوط خواهند شد. در این نوع از فرآیند تبادل یونی، آبی تولید می‌گردد که دارای سختی و قلیائیت بسیار کم است.

  1. کاتیون سازی مشترک

تبادل یونی در یک فیلتر رزینی انجام می شود که حاوی هر دو نوع ستون کاتیونی در لایه های مختلف است. بدین صورت که:

لایه بالایی با یون کاتیونی هیدروژنی فعالیت نموده و لایه پایینی با یون کاتیونی سدیم کار می کند. درصورت نیاز به سختی گیری بیشتر آب تصفیه شده با روش تبادل یونی (بهره گیری از رزین سختی گیر)، از فیلتر «سدیم – کاتیونیت» مرحله دوم استفاده می شود.

رزین سختی گیر کاتیونی

مقایسه رزین سنتی تبادل یونی و سیستم‌های تبادل یونی مبتنی بر MOFs

مزایای رزین سختی گیر

پلیمرهای رزینی که برای سختی‌گیری آب دخالت دارند منیزیم و کلسیم موجود در آب را با یون‌های سدیم جایگزین می‌کنند. رزین‌های تازه دارای یون‌های سدیم در ساختار خود هستند. قرارگیری این پلیمرهای رزینی در محلولی حاوی دو یون منیزیم و کلسیم باعث شده تا این دو یون از محلول به سمت قسمت‌های فعال رزین حرکت کنند و با یون‌های سدیم مثبت مورد تعویض قرار بگیرند. رزین مورد استفاده در فرآیند تصفیه آب با مقادیر بالای یون مثبت می‌تواند احیا شود.

رزین سختی گیر همچنین در صنعت داروسازی به عنوان ماده‌ کاتالیزگر برای خالص سازی و جداسازی مواد موثر در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلسترامین، سدیم پلی استایرن سولفونات و کولیستیپول سه رزین تبادل یونی موثر در این صنعت بزرگ جهانی هستند. پلیمرهای رزینی همچنین به عنوان میک ماده فرعی در ساخت برخی از داروهای موجود در صنعت داروسازی مثل‌ قرص‌ها، سوسپانسیون‌ها و کپسول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلیمرهای رزینی که به منظور تبادل یون کاربرد دارند حتی در تصفیه اب می‌توانند یون‌های کلر و بسیاری از آلودگی‌های موجود در آب را از بین ببرند و با نام رزین تصفیه آب نیز شناخته می‌شوند. وجود فلزات سمی چون سرب، کادمیوم و مس در داخل ترکیب یک محلول چون آب برای زندگی جانداران بسیار خطرناک و سمی هستند که البته با استفاده درست از رزین‌ سختی گیر می‌توان ان‌ها را از بین برد.

کاربردهای رزین سختی گیر

برای خالص کردن فلزات در صنایع شیمیایی به وفور شاهد استفاده از رزین تبادل یونی هستیم. برای مثال جدا کردن اورانیوم از پلوتونیوم و همچنین جدا سازی اکتینیدها از یکدیگر نیازمند رزین سختی گیر هستند. از گذشته تا کنون همواره یکی از برترین روش‌های جدا کردن خاک‌های کمیابی چون لانتانیدها و اکنیتیدها استفاده از چنین زنجیره پلیمری بوده است که در ابعاد بسیار گسترده و بزرگی صورت ‌می‌گرفتند. ابداع کننده چنین روشی آقای فرانک اسپدینگ بوده است.

رزین سختی گیر یا رزین تبادل یونی در کنار سایر کاربردهای گسترده و مرسوم خود همچنین برای جداسازی برخی عناصل مهم از هسته نیز کاربرد دارد. آخرین کاربردی که باید از این رزین‌های مهم و کاربردی نام ببریم، استفاده آن در سنتز مواد آلی است. در اینجا پلیمرهای رزینی به عنوان کالیزور نقش خود را ایفا می‌کنند.

ویژگی‌های رزین سختی گیر

در این قسمت به ارائه برخی نکات مهم در خصوص رزین‌ها خواهیم پرداخت. برای مثال رزین‌ها را برای نگهداری بایستی در آب قرار دهید تا کاملا خیس بمانند. قبل از شروع به استفاده از این رزین‌ها بایستی آن‌ها را برحسب اندازه مرتب کنید. این کار تنها با شستشوی معکوس رزین‌ها قابل دستیابی است. هرگز در زمان استفاده از رزین‌ها نباید از مواد روغنی استفاده کرد؛ چرا که استفاده از این ماده سطح آن را مسدود می‌کنند و از تبادل یونی موثر جلوگیری می‌کنند.

آلاینده‌ها و مواد الی به مرور موجب می‌شوند رزین‌های آنیونی خراب شده و از حالت قوی به ضعیف‌ترین حالت خود تبدیل شوند. در فرایند تخریب این رزین‌ها در ابتدا رزین تبادل یونی دارای ظرفیت ویژه و بیشتری می‌شود. اما با این وجود نمی‌تواند سیلیکا و کربنیک اسید را ازبین ببرد.

عمر مفید رزین‌ها در شرایطی که در روز یکبار مورد احیا قرار بگیرند برای رزین‌های اسیدی قوی و همچنین رزین‌های اسیدی ضعیف بین 8 تا 10 سال است. رزین‌های بازی قوی و ضعیف نیز دارای عمر بسیار کمتر چیزی در حدود 4 تا 5 سال هستند.

رزین تصفیه آب

عملیات سختی‌گیری در آب توسط پلیمرهای رزینی، تبادل یون سدیم و کلسیم

قیمت رزین سختی گیر

بازارهای جهانی رزین‌ سختی گیر یا تبادل یونی در سال ۲۰۱۴، ۱.۵۴ میلیارد دلار پیش بینی شده بود. همچنین تخمین زده شده بود که این مقدار تا سال ۲۰۲۲ به ۴۶/۲ میلیارد دلار خواهد رسید. تحلیلگران این حوزه افزایش تقاضا برای فعالیت در حوره انرژی هسته‌ای و اعمال قوانین و مقررات سختگیرانه که برای حفظ سلامتی محیط زیست وضع شده‌اند را در بازار بر این مسئله موثر می‌دانند.

این اتفاق خصوصا در بازارهای تولید انرژی برق و تصفیه فاضلاب‌ها و همچنین در مناطقی از آسیا و اقیانوسیه به وفور دیده می‌شود. قیمت رزین سختی گیر بر اساس نوع آن متفاوت است. اما نکته مهم در تعیین قیمت آن این است که بدانید رزین‌های سختی‌گیر به صورت حجمی فروخته خواهند شد. قیمت برای هر یک لیتر از رزین‌های آنیونی حدودا چهار برابر قیمت یک لیتر رزین کاتیونی اسیدی است.

این تفاوت قیمت در رزین‌های انیونی به علت مراحل پیچیده و سخت تولید ان است. مراحل ساخت رزین‌های کاتیونی نسبتا راحت‌تر و ساده تر از ان است. اما در بین رزین‌های آنیونی ضعیف و قوی تفاوت قیمت موثری دیده نمی‌شود. برای خرید و پرداخت هزینه رزین‌ سختی گیر باید دقت کنید برخی از رزین‌ها قابلیت احیا ندارند و برخی دیگر امکان احیا شدن و استفاده مجدد دارند. توجه به این ویژگی موجب شده تا قیمتی که برای تهیه رزین می‌پردازید معقول‌تر به نظر آید.

شاید بهترین سایت برای دریافت لیست قیمت بروز این مدل رزین سایت آمازن باشد.

رزین‌های سختی گیر کاتیونی

رزین‌های کاتیونی خود به دو دسته رزین‌های کاتیونی قوی و رزین‌های کاتیونی ضعیف تقسیم شده‌اند. رزین‌های کاتیونی در صورتی که از نوع قوی باشد امکان حذف و ازبین بردن تمامی مواد کاتیونی و بار مثبت موجود در آب را دارد. از این رو از رزین‌های کاتیونی قوی در دیونایزرها استفاده می‌شود تا بتوان آب خالص بدون یون تولید کرد.

این نوع رزین که در دسته قوی‌ترین‌ها است همچنین برای نرم کردن آب و سختی زدایی از آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین‌های کاتیونی قوی می‌تواند یون‌های منیزیم و کلسیم را با یون سدیم مثبت جایگزین کند. رزین سختی گیر پرولایت از نوع کاتیونی یکی از انواع رزین‌های قوی مثبت است که در دیونایزرها به گستردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع رزین‌های کاتیونی ضعیف رزین‌هایی هستند که ظرفیت بیشتری نسبت به انواع قوی آن دارند. ظرفیت آن حدودا تا دو برابر بیشتر از انواع قوی است. رزین‌های ضعیف به علت ظرفیت بیشتر دارای قیمت‌های گران‌تری هستند.

رزین‌های آنیونی

رزین‌های آنیونی نیز مانند رزین‌های کاتیونی دارای دو نوع قوی و ضعیف هستند. رزین‌های انیونی قوی برای از بین بردن تمامی آنیون‌ها و یون‌های منفی موجود در ترکیب آب ساخته شده‌اند. رزین‌های آنیونی قوی نیز در سطوح گسترده برای تولید آب بدون یون کاربرد دارد. از جمله سایر کاربردهای آن، تهیه شربت‌های بدون رنگ، حذف و از بین بردن نیترات، تولید آب دیونیزه است.

از رزین‌های آنیونی ضعیف برای ازبین بردن و حذف یون‌های منفی اسید‌های قوی‌تر استفاده می‌شود. این نوع رزین سختی‌ گیر که ضعیف است، قادر نیست همه یون‌های منفی را از آب حذف کند. از این رو آن را رزین آنیونی ضعیف نامیدند. برای حل این مسئله از رزین‌های آنیونی قوی هم به موازات استفاده از نوع ضعیف آن استفاده می‌شود تا از حذف یون‌های اسیدی اطمینان حاصل شود.

رزین آنیونی

رزین سختی‌ گیر و تبادل یونی برای عرضه در بازار

رزین میکس بد

نوع دیگری از رزین تبادل یونی وجود دارد که از هردو نوع یون‌های کاتیون و آنیون شکل گرفته است. به این دسته از انواع رزین‌ها که دونوع یون مثبت و منفی را در خود جای داده رزین میکس بد گفته می‌شود. رزینِ میکس بد، حاوی رزین‌های کاتیونی قوی و رزین‌های آنیونی قوی است. از این پلیمرهای رزینی ترکیبی در صنعت تصفیه و سختی‌گیری آب برای شفاف و تمیز کردن آب تا رسیدن به آب با کیفیت و بدون یون که همان آب دیونیزه است، استفاده می‌شود.

کاربرد رزین ترکیبی میکس بد نیز مانند رزین‌های کاتیونی و آنیونی گستره‌ پهناوری دارد که البته می‌توان به عنوان چند مورد به موارد زیر اشاره کرد. تهیه آب دیونیزه همانطور که در متن گفته شد، تهیه و تولید آب خالص و تمیز، شفاف سازی آب میعان شده برای استفاده در سیستم‌های جوش آورنده و همین‌طور صنعت داروسازی ازجمله کاربردهای رزین‌های میکس بد هستند.

با ترکیب کردن رزین‌های انیونی و کاتیونی در یک ظرف می‌توان به صورت خیلی ساده یک نوع رزین سختی گیر از نوع میکس بد تهیه کرد. اما در این فرآیند باید به نسبت‌های مخلوط کردن این دو رزین توجه داشت تا بتوان آب با کیفیت و خلوص بالا بدست آورد. نسبت مخلوط رزین‌های آنیونی به رزین‌های کاتیونی برای تهیه رزین‌های میکس بد کارآمد 60 درصد به 40 درصد است. در این ترکیب قادر هستید، از نسبت‌های دیگری نیز با توجه به ظرفیت و کیفیت مورد نظر و همچنین آنالیز آب، استفاده کنید.

اطلاع از انواع رزین‌های کاتیونی، انیونی و میکس بد و نسبت‌های ترکیبی آن‌ها می‌تواند کاربرد آن‌ها را برای افرادی‌که دائما با رزین‌های صنعتی سروکار دارند تسهیل کند. شناخت رزین سختی‌ گیر و اطلاع در مورد قیمت‌های آن نیز به افراد کمک می‌کند تا در تهیه و استفاده از آن با مسئله‌ای مواجه نشوند.

فراموش نکنید استفاده از انواع رزین‌های قابل احیا می‌تواند، به نفع مصرف کنندگان باشد. چرا که با احیاء به موقع و اصولی انواع رزین‌ها و پلیمرهای رزینی امکان استفاده به صورت گسترده‌تری برای مصرف کنندگان بوجود می‌آید.

رزین تبادل یونی یک فناوری و دستآورد بسیار قدرتمند و عظیم در صنعت است که به طور عمده و رایج در نرم کردن و خالص سازی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب مایعی است که برای حیات بشر بسیار ضروری است؛ بنابراین این فناوری به کمک بشر آمده تا آب مورد نیاز را برای مصارف مختلف بشر مناسب کند. فراموش نکنید که رزین سختی گیر به جز مصارف آبی در صنایع غذایی، کشاورزی، تولید فرآیندهای شیمیایی و ضدعفونی ساختن بسیاری از اجسام کاربرد دارد. بدین ترتیب نمی‌توان اهمیت رزین‌ها را در زندگی امروز بشر انکار کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *