فن بین کانالی (Inline Fan) در صنعت تهویه هوای مطبوع مخصوصا در فضاهای سربسته مورد استفاده قرار میگیرد؛ دسته دیگری از هواکش‌های اکسیال هستند و به دو نوع هواکش کانالی آکسیال (محوری) و هواکش کانالی سانتریفیوژ تقسیم میشوند. هواکش کانالی محوری از نوع Tube Axial بوده و نسبت به فن آکسیال معمولی قادر به جبران افت فشار بالاتری میباشد. هواکش کانالی سانتریفیوژ بنا به نوع کاربری می‌تواند دارای پروانه بکوارد و یا فوروارد باشد. از هواکش‌های پر کاربرد میباشد.  هواکش بین کانالی یکی از مهمترین فنهای موجود در بازار بوده که در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد و استفاده هر هواکش می‌تواند در محیط خاصی با توجه به کاربردش، استفاده شود.

مکنده سانتریفیوژ بین کانالی دسته دیگری از هواکش‌های سانتریفیوژ هستند که برای نصب بین کانالها و در شرایطی که بعلت محدویت جا و فضا امکان استفاده از سایر هواکش‌های سانتریفوژ مقدور نمیباشد. موارد استفاده این هواکش‌ها در ساختمانها و برجهای اداری و تجاری، هتلها و رستورانها و غیره میباشد. هواکش‌های سانتریفوژ بین کانالی از نظر کاربردی هم بعنوان مکنده (اگزاست فن) و هم بعنوان دمنده (بلوئر) قابل استفاده هستند. پروانه بکار رفته در این نوع هواکش  “خم به عقب” یا بکوارد (Backward) میباشد.

اگزاست فن

در زیر مواردی را آورده ایم تا هنگام خرید تمامی اگزاست فن‌ها مدنظر قرار دهید:

  • صدا: هواکش بین کانلی باید با حدقل صدا کار کند
  • اندازه: قطر هواکش اندازه آن را تعیین میکند برای محیطهای بزرگتر باید از هواکش با قطر بزرگتر استفاده کرد
  • سرعت: هواکشی مناسب تر است که دارای کنترل کننده سرعت باشد
  • قدرت: هر چه قدرت بیشتر باشد یعنی دستگاه هوای بیشتری تولید میکند
  • موتور: باید فاقد سر و صدا باشد و از نظر مصرف انرژی به صرفه باشد

ویژگی‌های هواکش بین کانالی

  • حجم کم و اشغال فضای بسیار کم
  • فاقد سروصدا
  • دارای ظرفیت تخلیه بالا
  • دارای قدرت صرفه جویی در انرژی
  • طول عمر کاری بالا

مشخصات فنی و ساختاری هواکش‌های سانتریفوژ بین کانالی

در بیان مشخصات فن بین کانالی در انواع آکسیال در درجه اول باید به تیغه‌های کوتاهتر و پر تعدادتر آن، نسبت به پروانه‌های معمولی اشاره کرد. این امر منجر به افزایش سرعت چرخشی این مدل از فن میگردد. همچنین طراح با اندازه گیری دقیق کانال می‌تواند فن را طوری طراحی و تنظیم کند که در سرعتهای بالاتر عملکرد کارآمدتری داشته باشد.

این مدل از فن‌ها، سایز بندی بسیار گسترده ای از انواع بسیار کوچک تا اندازه‌های بزرگ و صنعتی را شامل میشوند. و عموما دارای بلبرینگهای توپی یا استینی هستند که قادر است تا 50 هزار ساعت کار در دماهای نسبتا بالا را تاب بیاورد. سایز فن بسته به بزرگی سیستمی که قصد تهویه آن را دارید، متفاوت خواهد بود. هرچه ساختمان، کارگاه و محل شما بزرگتر باشد، به همان اندازه به سایز بزرگتری از هواکش نیاز دارید.فروش فن بین کانالی در انواع فن آکسیال بین کانالی دمنده و مکنده، انواع بی صدا و در اشکال مختلف مستطیلی و دایره‌ای شکل بسته به طراحی کانال انجام میشود.

کاربرد هواکش بین کانالی 

همچنین سرعت جابجایی هوا توسط هواکش نیز از نکات حائز اهمیت است. برخی از هواکش‌های بین کانالی کنترل کننده سرعت دارند که گزینه مناسبی بخصوص در استفاده‌های تجاری و مسکونی است.

در نهایت قدرت فن بین کانالی نشاندهنده میزان هوای قابل جابجایی توسط فن است. واحد اندازه گیری آن فوت مکعب هوا بر دقیقه است و جزو مواردی است که بنا به نیاز ساختمان یا محل خود باید به آن توجه داشته باشید.

البته توجه به مواردی چون رده مصرف انرژی موتور فن نیز می‌تواند در صرفه جویی شما در مصرف برق و در نتیجه هزینه‌های جاری شما تاثیر داشته باشد.

  • پروانه: در مدل بکوارد و در سایزهای مختلف از قطر ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلیمتر و دارای بالانس کامل دینامیکی و استاتیکی
  • دبی (ظرفیت هوادهی): از ۱۰۰ الی ۶۰۰۰ مترمکعب بر ساعت با توجه به سایز هواکش
  • فشار استاتیک: از ۵۰ الی ۵۰۰ پاسکال با توجه به سایز هواکش
  • جنس هواکش: جنس ورق بکار رفته در این هواکش‌ها از ورق فولادی، ورق گالوانیزه و پی وی سی (PVC)
  • الکتروموتور: الکتروموتورهای بکار رفته در هواکشهای سانتریفیوژ بین کانالی تولیدی این شرکت از مارک معتبر موتوژن تبریز بوده و از نوع صنعتی و دارای کلاس حرارتی F و کلاس محافظتی IP 54 (در برخی توان‌ها IP 55) میباشد
  • سیستم انتقال قدرت: سیستم انتقال قدرت در هواکش‌های سانتریفوژ بین کانالی تولیدی به دو صورت اتصال مستقیم (Direct Drive) و اتصال تسمه پولی (Belt Drive)  میباشد.

هواکش بین کانالی

فن بین کانالی بیصدا

کلا تمامی هواکش‌ها و فنهای مکنده یا دمنده دارای سر و صدا بر اساس قدرت موتور هستند ولیکن هواکش‌های بین کانالی معمولا سر و صدای کمتری نسبت به سایر انواع هواکش‌های آکسیال و سانتریفیوژ تولید می‌کنند، با این حال نویز ایجاد شده در اثر کارکرد این نوع فن‌ها، بخصوص در مناطق مسکونی یا تجاری، باعث آزار و اذیت ساکنین شده و یک ویژگی نامطلوب تلقی میگردد. نحوه طراحی و ساخت انواع هواکش بین کانالی بی صدا به گونه ای است که کمترین میزان ممکن آلودگی صوتی در اثر کارکرد فن ایجاد شود.

بدین منظور بدنه فن آکسیال بین کانالی در مدلهای بی صدا، از مواد جاذب صوت ساخته شده است. علاوه بر این طراحی بدنه داخلی این مدل فن‌ها به گونه ای است که امواج صوتی را در یک زاویه مستقیم هدایت کند و از ایجاد صدای اضافی پرهیز شود. همچنین حذف ارتعاش و ویبراسیون در بدنه فن نیز یکی دیگر از عوامل کاهش نویز در این مدل از فن‌ها میباشد.

فن بین کانالی بی صدا

فن بین کانالی مستطیل شکل (Cube Inline Fan)

کانالهای تهویه بخصوص در بخشهایی که محدودیت فضا وجود دارد، به شکل مستطیلی طراحی میشوند. انواع هواکش بین کانالی مستطیلی نیز در تطابق با این کانالها و برای تهویه مکانهایی با وسعت متوسط و بزرگ و با محدودیت فضای نصب تولید و طراحی میشوند.

هواکش‌های بین کانالی مستطیلی در اندازه‌های متنوع قابل تولید بوده که میتواند متناسب با سایز موجود در محیط یا درخواست متقاضی باشد. در این صورت، این هواکش‌ها در هنگام نصب، به اندازه مناسب داخل کانال جا افتاده، درزبندی میشوند و در نتیجه بیشترین میزان کارایی را خواهند داشت. هواکش بین کانالی مستطیلی در انواع سانتریفیوژ و آکسیال وجود دارد. انواع هواکش سانتریفیوژ بین کانالی از هواکش آکسیال بین کانالی قوی تر بوده و برای هوادهی و تخلیه هوا در مکانهایی با مقاومت متوسط و زیاد مناسب هستند.

هواکش کانالی سانتریفیوژ

نحوه تعیین قیمت فن بین کانالی

قیمت این هواکش با توجه به سایز، مواد سازنده بدنه و فن و همچنین نوع آن دارای تنوع بسیار زیادی میباشد. مثلا قیمت هواکش بین کانالی آکسیال به دلیل قیمت تمام شده کمتر، از هواکش بین کانالی سانتریفیوژ پایین تر است. یا به عنوان مثال انواع هواکش بین کانالی بی صدا، قیمت بیشتری از هواکش بین کانالی معمولی دارند.

زیرا در انواع مختلف فن‌ها، بدنه از مواد جاذب صوت ساخته شده و نوع طراحی پروانه و بدنه نیز باعث افزایش قیمت در این نوع فن میگردد. ضمن اینکه مواد سازنده بدنه و پروانه در برخی از انواع صنعتی با توجه به نوع کاربرد لازم است از مواد مقاوم به خوردگی و یا با استحکام بیشتر ساخته شود که این امر نیز به نوبه خود در بهای تمام شده این فن‌ها موثر خواهد بود.

قیمت اگزاست فن بین کانالی

کاربرد هواکش بین کانالی

  • تهویه رستوران‌ها و هتل‌ها
  • تهویه صنعتی ساختمانها و برجهای تجاری و مسکونی
  • مکانهای عمومی و سرویسهای بهداشتی

نکاتی در مورد نحوه نصب فن بین کانالی

به طور کلی در مواردی که طول کانال زیاد بوده و یا فضای کافی برای نصب دستگاه وجود نداشته و یا اینکه نیاز به عایق صوتی وجود دارد، از این نوع هواکش‌ها استفاده میشود. هواکش‌های بین کانالی به عنوان مکنده (اگزاست فن) و یا دمنده (بلوئر) در کلیه اماکن از جمله آپارتمانها، بیمارستانها، آشپزخانه‌های صنعتی، هتلها، پارکینگها و… کاربرد دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *