منهول یا به عبارت دیگر آدم رو به محفظه دسترسی، دریچه بازرسی، گودال نفر رو اطلاق می‌گردد که جهت مصارفی همچون انشعاب فاضلاب شهری مثل انشعاب تعدادی مسیر فرعی به مسیر اصلی فاضلاب، دسترسی به خطوط اگوی شهری بدون نیاز به حفاری و تخریب، دسترسی به تاسیسات پایه شهری هم چون خوط مخابراتی و برق شبکه زیر زمینی و… مورد استفاده قرار می گیرند.

منهول‌ها یکی از پر کاربردترین تجهیزات مربوط به تاسیسات شهری علی الخصوص فاضلابهای شهری هستند که عملا در تمام نقاط شهرها قابل رویت هستند.

منهول‌ها بر اساس نوع کاربری و شرایط موجود در پروژه و همچنین متریال در دسترس از جنس بتنی، آجری، آهنی، پلی اتیلنی، فایبرگلاس و… بصورت پیش ساخته و یا درجا در محل پروژه تولید و استفاده می‌شوند.

از مهمترین کاربریهای یک منهول آماده میتوان به ایجاد راه دسترسی به شبکه‌های زیر زمینی جهت بازدید و نظارت تجهیزات موجود اشاره کرد.

آدمروها یا منهول‌ها یکی از انواع ابنیه‌های فنی هستند که برای دسترسی، محفظه نگهداری، دریچه بازرسی، دریچه اتصال لوله‌های شبکه فاضلاب (اتصال دادن خطوط لوله‌های فاضلاب به یکدیگر) در شبکه فاضلاب ساخته میشوند.

آدمرو از چنـد قسـمت اصـلی شـامل درب منهول، میله یا شفت ورودی منهول و مجراهای ورودی و خروجی فاضلاب تشکیل شده است.

نکات مهم در طراحی منهول پیش ساخته

  • دسترسی آسان به شبکه فاضلاب در مواقع ضروری.
  • حداقل تداخل با هیدرولیک شبکه فاضلاب
  • آببندبودن به نفوذ آبهای زیرزمینی.
  • قابلیت تحمل بارهای وارده از سطح زمین

منهول چیست؟

منهول یک کانال یا دریچه عمودی جهت دسترسی به یک سیستم زیر زمینی است که این سیستم میتواند یک فاضلاب شهری، شبکه فاضلاب اصلی تصفیه خانه، سیستم زهکش زیر زمینی، شبکه زیر زمینی انتقال شبکه‌ها مخابراتی و نظامی و… باشد.

در برخی از سیستمها و شرایط، وجود منهول ضروری می‌باشد. برای مثال در محلی که تغییر زاویه خط شبکه اتفاق می افتد در اغلب استانداردها این زاویه افقی 30 درجه عنوان شده است. یا در شبکهایی که طول خط مستقیم لوله زیرزمینی بیش از 22 متر باشد حتما باید یک منهول در مسیر قرار گیرد.

منهول پیش ساخته یک وسیله مفید و کاربردیست که در حال حاضر مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. منهول فاضلاب، برای خطوط انتقال فاضلاب کاربردهای زیادی دارد. کانالهای انتقال شبکه‌های فاضلاب در عصر جدید، در رده پروژهایی هستند که توسط پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی متفاوت از جمله شهرداری، راهسازی، آب و فاضلاب، مخابرات، برق و محوطه سازی پروژه‌های بزرگ انجام می‌شود.

اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که اگر نتوان جریان فاضلاب شهری یا صنعتی را به درستی به سوی محل تجمع فاضلاب هدایت کرد، فضای شهری و نیز فضاهای صنعتی و بیمارستانی غیر قابل تحمل خواهند شد و بوی بد بوجود آمده از فاضلاب فعالیت انسانها را مختل می سازد و درصورتیکه فاضلابهای عفونی و صنعتی و رادیو اکتیو هم اضافه شوند بسیار خطرناکتر و مضرتر خواهند شد، بدین جهت جنس ساخته شده منهول، طول عمر، اجرای کم هزینه باید بررسی و بهترین نوع این دستگاه انتخاب گردد.

در تمام کشورهای جهان چه پیشرفته، چه در حال توسعه جمع آوری و هدایت فاضلاب دارای اهمیت بسیاری است چرا که در کشورهای صنعتی علاوه بر بحث بهداشت از جریان فاضلاب تسویه شده برای تولید برق نیز استفاده می‌شود و کیفیت بالای اجرایی و سرعت در اجرای پروژه‌ها یکی از مهمترین وظایف کارشناسان امر اجرای خطوط فاضلاب میباشد.

در زمان‌های گذشته از منهول‌های آجری و بتنی و لوله‌های بتنی برای پروژه‌ها استفاده می‌شد، اما این محصولات با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ازدیاد حجم فاضلاب با توجه به زیاد شدن جمعیت کره زمین کارایی و کیفیت لازم را ندارند.

منهول‌ها معمولا با استفاده از دریچه‌هایی از جنس بتن، فلز، کاموزیت و… بسته می‌شوند که از آن با نام دریچه منهول یاد می‌شود. این دریچه معمولا در سطح زمین قرار می گیرد و شما در سطح شهر به وفور آنها را مشاهده می کنید.

محلهایی که در شبکه فاضلاب می بایست منهول اجرا نمود:

  1. ابتدای شبکه فاضلاب
  2. در نقاط تغییر شیب، قطر، مسیر و اندازه خطوط فاضلاب
  3. در محل متصل شدن لوله‌های فاضلاب بهم
  4. در نقاط تغییر کد ارتفاعی لوله‌های ورودی و خروجی فاضلاب
  5. در نقاطی که به نظر محاسب و مهندس طراح نیاز به دسترسی به شبکه فاضلاب برای بهره برداری و تعمیر و نگهداری و یا دسترسی ضروری نیاز می‌باشد.
  6. برای لوله‌های تا قطر 500 میلیمتر در فاصله 50 متر و برای لوله‌های بالای 600 میلیمتر در فاصله دحداقل 100 متر نیاز مبرم می‌باشد.

ابعاد منهول:

حداقل ابعاد منهول با توجه به شبکه فاضلاب اصلی، شبکه فاضلابهای فرعی وصل شده، ارتفاع ورود فاضلاب، زاویـه ورودی و خروجیهای فاضـلاب و عمق شبکه فاضلاب طراحی شده تعیین میگردد.

ابعاد منهول‌های بتنی در استانداردهای طراحی منهول:

ابعاد مندرج در جدول برای منهول‌های بتنی درجا و پیش ساخته میباشد. استفاده از منهول‌های ساخته شده با بلوك سیمانی یا آجر فقط تا عمق حداکثر 3 متر برای قطر لوله‌های حداکثر 400 میلیمتری در شرایطی که ارتفاع فنداسیون 3 متر بالاتر از تراز آبهای زیرزمینی است، مجاز میباشد.

قطر منهول D، L طول منهول و W عرض منهول بر حسب متر یا میلیمتر در نقشه‌های شبکه فاضلاب پروژه‌ها قید میشوند. H ارتفاع ریزش فاضلاب ورودی، تفاوت ارتفاع ورودی و خروجیهای شبکه فاضلاب میباشد.

فاصله منهول‌های پیش ساخته در مسیرهای مستیم بدون اختلاف ارتفاعی:

فاصله بین منهول‌ها را در مسیرهای مستقیم در موارد خاص و در مسیرهایی که خطوط شبکه فاضلاب از زمینهای بایر رد میشود می توان تا 200 متر نیز در نظر گرفت.

منهول پلی اتیلن دوجداره

ساختمان منهول آماده

درپوش یا دریچه بازدید (visit valve)

دریچه منهول در سطح خیابان یا سطح محوطه سازی پروژه در دست احداث برای ورود به منهول ساخته میشود و از جنس دریچه فولادی، دریچه چدنی، دریچه بتن پلیمری، دریچه کامپوزیتی و در بعضی پروژه‌ها ترکیب بتن باچدن وپلی اتیلنی ساخته میشود. قطر دریچه ورودی منهول حداقل 60 سانتیمتر می‌باشد.

بدنه منهول

بدنه منهول فاضلاب میتواند به شکل مربع یا دایره باشد که استفاده از مقاطع دایره‌ای شکل بهتر میباشد.

حداقل قطر منهول‌ها در بهینه‌ترین 90 سانتیمتر میباشد و در صورت اینکه ارتفاع منهول بیش از 6 متر باشد به دلیل رعایت موارد ایمنی و همچنین سهولت بهـره بـردا ری قطر منهول میباسیت 120 سانتیمتر و دریچه بازدید منهول حداقل 70 یا 80 سانتینتر اجرا گردد.

کف منهول

کف منهول‌ها بصورت ماهیچه دار و بدون ماهیچه جهت ورودی و خروجیهای منهول اجرا میشوند. تعداد و قطر لوله‌های ورودی و خروجی و نوع طراحی شبکه فاضلاب و ارتفاع ورودی و خروجیهای منهول در طراحی کف منهول حائز اهمیت میباشند

با مشاوره از کارشناسان ارشد شرکت ساز آب شما میتوانید از طراحی ادوات منهول و بهترین حالت انتقال فاضلاب پروژه خود بهره مند شوید.

پله‌های دسترسی (ladder)

پله منهول جهت دسترسی به داخل منهول در مواقع نیاز به تعمیر و نگهداری منهول میباشد که یکی از ضروری‌ترین ادوات منهول‌های با ارتفاع بالای 1 متر میباشد.

انـواع پله‌های قابل استفاده در منهول‌ها (از نظر جنس) به شرح زیر میباشند:

  • پله چدنی
  • پله با هسته فولادی و روکش پلی پروپیلن
  • پله آلومینیومی
  • پله گالوانیزه
  • پله پلی اتیلنی

طراحی منهول‌ها باید به نحوی محاسبه شودکه تحمل بارهای وارده از وزن منهول، دبی فاضلاب، بارهای ترافیکی (اعم از بارهای وارده، دریچـه منهول و دال اجرا شده روی منهول)، بارهای جانبی از جمله زلزله، فشـار خـاك و مصـالح پرکننـد ه حاشیه منهول، فشار آبهای زیرزمینی و دیگر نیروهای بالادهنده را داشته باشد.

انواع منهول

منهول‌ها را با طرق مختلف میتوان دسته بندی و عنوان نمود. معمولا این دسته بندی بر اساس جنس بدنه منهول انجام می گیرد و لی در برخی متدها این تقسیم بندی بر حسب محل و نوع کاربرد، شکل ظاهری منهول و… تعیین می‌شود.

بنابر این منهول‌ها بر اساس جنس بدنه به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • پلی اتیلنی
  •  بتنی پیش ساخته
  • آجری
  • بتن آرمه در جا
  • کامپوزیتی

هر کدام از این نوع منهول‌ها در جای خود و نسبت به وضعیت موجود و متریال در دسترس کارایی و توجیه خاص خود را دارد.

گروه ساز آب به عنوان تولید کننده منهول پلی اتیلن آماده مشاوره و طراحی و ساخت انواع آدمرو متناسب نیاز شما و بر اساس استانداردهای روز دنیا می‌باشد.

جنس منهول‌ها بستگی به آیتمهای بسیاری دارد. جنس منهول‌ها در خیابانها و پیاده‌روها متفاوت است. جنس منهول‌ها در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا باید خاص باشد.بطور معمول جنس منهولها پلی اتیلن و بتنی است. در مناطق کم عرض و قدیمی و ارتفاع کم می توان از آجر نیز برای ساخت منهول استفاده کرد.

نکات مهم مربوط به جزییات ساخت منهول که باید در زمان طراحی مورد بررسی قرار گیرند:

  1. درصورت استفاده از آجر یا بلوك برای ساخت بدنه منهول، ضخامت دیوار نباید کمتر از 22سانتیمتـر و ضخامت دیوار بلوکی نباید کمتر از 20 سانتیمتر باشد. در مکانهایی که تراز سطح آب زیرزمینی بالاسـت، استفاده از این نوع مصالح برای ساخت منهول مجاز نیست.
  2. در صورت استفاده از منهول‌های بتنی در سطوحی از بتن که در تماس با سیال و سایر عوامل خورنده (از قبیل خاك دارای سـولفات و غیـره) اسـت، باید حداقل 6 سانتیمتر پوشش بتنی روی میلگردها وجود داشته باشد.که توصیه این شرکت استفاده از منهول پلی اتیلن میباشد.
  3. به دلیل جلوگیری از خوردگی بتن در منهول‌های فاضلاب بسته به شرایط محیطی و مواد موجود در فاضلاب، استفاده ازسیمانهـای تیـپ 2،5 وسیمان پوزولانی در منهول‌های بتنی بسیار مهم خواهدبود. همچنـین بـه منظـور آب بنـدی و محافظـت بـتن در مقابـل عوامـل خورنده، استفاده از مواد افزودنی مجاز در بتن مصرفی همانند میکروسیلیس و سایر افزودنیهای بالا برنده مقاومت بتن و استفاده از پوششهای محافظ در مقابل رطوبت همانند انواع پوششهای قیری، اپوکسی و غیره بسیار ضروری میباشد و بهترین حالتدر اینگونه موارد استفاده از منهول‌های پلی اتیلن میباشد.
  4. در پروژه‌هایی که امکان بالا آمدن سطح آب زیرزمینی به بالاتر از کف منهول وجود دارد، باید منهول‌ها کاملا آب‌بند ساخته شوند. که استفاده از منهول‌های پلی اتیلن کاملا این مشکل را مرتفع مینماید. در مواردی که سطح آب زیرزمینی بالاتر از کف منهول میباشد، اسـتفاده از واتراسـتاپ برای منهول‌های بتنی در درزهای کف منهول و ورودی و خروجیهای منهول جز لاینفک ساخت منهول‌های بتنی میباشد. در صورت استفاده از منهول‌های پلی اتیلتن همه این موارد به خودی خود حل شده و نگرانیهای ناشی از آببندی مناسب منهول‌ها حل میشوند.
  5. در محل اتصالات ورودی و خروجی منهول‌ها استفاده از واشر و چسب آببندی مانند ماستیک توصیه میگردد.
  6. چنانچه منهول در زمینهای کشاورزی واقع شود، دریچه بازدید منهول درصـورت امکـان بایـد از سطح زمین طبیعی مجاور بالاتر قرار داده شده و اطراف دریچه بازدید منهول خاکریزی شود تـا از ورود آبهای سطحی به درون منهول جلوگیری شود.
  7. از دفن دریچه بازدید منهول باید جدا خودداری کرد و در صورتیکه اجبار به اینکار باشد بایـد محـل دریچه بازدید منهول با علائمی مربوط به منهول‌های فاضلاب کاملا مشخص گردد.
  8. برای اتصال لوله‌های ورودی و خروجی انعطاف پذیر (از قبیل پلـی اتـیلن، PVC ،GRP و غیـره) بـه منهول‌های صلب (ماننـد منهول‌های آجری، بلوکی و بتنی) باید از اتصالات نر و مادگی(کوپلر) همراه با واشر استفاده شود و یا محل ورودی و خروجیها با استفاده از چسب ماستیک کاملا آببند گردند.

منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن استوانه‌ای پلاستیکی می‌باشد که به عنوان گودال نفر رو در پروژه‌هایی که خطوط زیر زمینی شامل فاضلاب، زهکشی، تجهیزات انتقال برق، مخابرات و… دارند مورد استفاده قرار می گیرد. به جرائت می توان گفت منهول‌های پلی اتیلنی از لحاظ کاربری در پروژه‌ها از تمامی انواع منهول مناسبتر و مقرون بصرفه‌تر می‌باشد که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

منهولهای پلی اتیلنی به دو نوع اصلی زیر تقسیم میشود:

  • تک جداره
  • دو جداره یا کاروگیتی

بحث تک جداره و یا دو جداره بودن در اغلب محصولات پلی اتیلنی مطرح و مورد بحث کارشناسان، طراحیان و کارفرمایان پروژه‌های مختلف می‌باشد. اصولا روش و تکنولوژی ساخت در این دو حالت با هم متفاوت است که مهمترین پارامتر دخیل در موضوع مقاومت بدنه یا جداره لوله یا مخزن یا منهول پلی اتیلن مد نظر است. بدین معنی که تفاوت اصلی گودال دسترسی تک جداره با گودال بازرسی دو جداره مقاومت بدنه منهول است و این همان موضوعی است که سبب تغییر در سایر پارامترهای پروژه هم چون خاکریزی، بتن ریزی، کامپکت خاک اطراف منهول خواهد شد.

پس همانگونه که عنوان شد برای اجرای یک منهول تک جداره پلی اتیلنی شما نیاز به بتن ریبزی اطراف گود خواهید داشت زیرا اساسا منهول تک جداره همچون یک قالب در خاک عمل می نماید که برای فیکس شدن رد محل به بتن ریزی نیاز خواهد داشت. پیشنهاد میگردد دیواره اطراف منهول با بتن با عیار و مقاومت فشاری مورد تایید آیین نامه تجهیز گردد.

انواع منهول پلی اتیلنی

مشخصات فنی منهول‌های پلی اتیلن

همانطور که عنوان شد روش ساخت آدم روهای پلی اتیلن دوجداره بر اساس تکنولوژی کاروگیت می‌باشد. به عبارتی در این روش تولید، ما یک منهول یکپارچه با بدنه‌ای با مقاومت بالا در برابر فشار وارده از طرف دیواره گود برداری شده و سایر عوامل دخیل خواهیم داشت.

  • این منهول‌ها به دو روش روتاری و اکسترود تولید می گردند.
  • منهول پلی اتیلن دو جداره در سیستمهایی کاربرد دارند که جریان تحت فشار نبوده و بر اساس نیروی ثقل حرکت انجام می گیرد.
  • حداکثر ارتفاع قابل تولید برای منهول‌ها 12 متر می‌باشد.
  • امکان تغییر مقطع در ارتفاع بنا به ضرورت وجود دارد.
  • امکان ایجاد بازشو، ورودی و خروجی طبق دتایل مورد تایید دستگاه مشاور پروژه
  • تولید منهول پلی اتیلنی دوجداره از قطر 80 سانتی متر تا قطرهای 2.5 و 3 متر مطابق نقشه کارفرما
  • منهول‌های تولید شده کاملا آب بند و ایزوله بوده و حداقل آلودگی اعم از بو و… را مشاهده خواهد کرد.
  • کارایی بالا در محدوده اسیدی و بازی (بین 1 تا 14 )

مزایا و معایب منهول‌های پلی اتیلن

منهول پیش ساخته پلی اتیلن دوجداره و تکجداره برای استفاده در سیستم‌های شبکه فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به استفاده رو به افزایش از محصولات پلیمری در صنایع گوناگون دنیا، این محصول می‌تواند یکی از بهترین جایگزین‌ها برای منهول‌های بتنی و یا سایرمنهول‌های ساخته شده با مصالح بنائی ‌باشد.

مزایا و معایب منهول‌های پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن تک جداره

منهول پلی اتیلن تک جداره از مواد پلی اتیلن با دانسیته بالا تولید می‌شود. همچنین می‌توان از مواد HDPE یا LDPE گرید 3840 استفاده کرد و منهول پلی اتیلن تکجداره را تولید کرد.

منهول پلی اتیلن تک جداره از سه قسمت کف منهول، بدنه منهول، و تاج منهول تشکیل شده است که این سه قسمت یا استفاده از پیچ و مهره و واشر جهت آب بندی به هم متصل میشوند.

کف منهول و تاج منهول دارای قطر و ارتفاع مشخص بوده و ارتفاع منهول پلی اتیلن تکجداره توسط قطعه‌های میانی که در ارتفاعهای 0.5 و 1 متری تولید میشوند تنظیم میگردد و تمامی این قطعات در محل نصب منهول به هم متصل شده و آب بندی میگردند.

قطر منهول پلی اتیلن تکجداره 800 و 1000 و 1200 و 1400 میلیمتر میباشد که در قطر 1000 و 1200 این شرکت قادر به تولید منهول بصورت یکپارچه نیز میباشد.

نحوه اتصال منهول پلی اتیلن به لوله کاروگیت

مشخصات فنی منهول‌های پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن بر اساس استاندارد ملی ایران، باید قابلیت ابقا در فضای آزاد را داشته باشد. همین دلیل باعث شده در مقابل اشعه UV خورشید مقاوم میباشند.

برای آب بندی تمامی قطعات منهول تکجداره از نوار آب بندی از جنس EPDM یا PVC استفاده می‌شود که تمامی این قطعات بصورت پکیج تحویل خریدار میگردد.

عمده‌ترین ایراد منهول تکجداره عدم توانایی در تولید ارتفاع و قطر طبق نقشه مشتریهایی که ارتفاع منهول آنها دارای مضرب صحیحی از 0.5 متر نمیباشد، هست که مشکلاتی در اجرا بوجود می آورند و همچنین ضخامت بدنه کم این منهول‌ها که حدود 8 میلیمتر میباشد نیاز به بتن ریزی در اطراف منهول پلی اتیلن تکجداره را طلب میکند.

شرکت سازآب جهت رفاه حال مشتریان اقدام به تولید منهول دوجداره از لوله‌های اسپیرال گاروگیت نموده است.

منهول پلی اتیلن دوجداره

این منهول‌ها از قطر 600 تا 3500 میلیمتر از لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی در هر ارتفاعی طبق نقشه‌های تایید شده کارفرما تولید میگردند.

ضخامت این منهول‌ها بین 6 تا 12 سانتیمتر میباشد و با توجه به ضخامت بالای جداره منهول دیگر نیازی به بتن ریزی دور منهول پلی اتیلن نمیباشد. ورودی و خروجیهای این منهول‌ها بر اساس نقشه‌های کارفرما از لوله کاروگیت یا لوله پلی اتیلن تکجداره متصل و اب بندی میشوند.

منهول پلی اتیلن دوجداره طبق نقشه، استانداردهای اکسترود پلی اتیلن و استانداردهای تولید منهول پلی اتیلن (ASTM F894) در کارخانه تولید شده و پس از گذراندن تستهای آب بندی و تایید ناظران آماده تحویل به مشتری میباشند.

منهول‌های تولید شده این شرکت دارای پله دسترسی در جداره داخلی منهول نیز میباشند که بر اساس قطر و ارتفاع منهول دارای اندازه‌های متفاوتی میباشند

بهترین نوع منهول از لحاظ کیفیت، دوام و مقاومت، قیمت، زمان ساخت، سرعت اجرا و… منهول پلی اتیلن دوجداره میباشد.

در سالهای اخیر با استفاده از محصولات پلیمری و ساخت و تولید منهول پلی اتیلن، علاوه بر افزایش کیفیت پروژه‌های فاضلابی، سرعت اجرای پروژه‌ها نیز افزایش فابل ملاحظه‌ای داشته است و منهول‌های پلی اتیلنی باعث صرفه جویی در تمامی هزینه‌های اصلی و غیره مانند حمل و نصب و کارگری نیز شده است و حتی نیازی به تعمیر و نگهداری آنچنانی ندارند.

این نوع منهول علاوه بر استفاده در صنعت آب و فاضلاب برای انتقال فاضلاب، برای دسترسی و کنترل خطوط انتقال مخابرات و برق نیز مورد استفاده واقع میشوند.

منهول پلی اتیلن کاروگیت

ویژگی‌های منهول پلی اتیلن دوجداره

  • مقاوم در برابر سیل و زلزله و رانش زمین و دیگر بلاهای طبیعی
  • عدم نشت مواد فاضلابی و مواد شیمیایی فاضلابهای صنعتی به آب زیرزمینی و زمینهای اطراف منهول پلی اتیلن
  • پایین بودن قیمت
  • هزینه تعمیر و نگهداری ناچیز
  • طول عمر بالا حداقل 50 سال
  • وزن کم
  • هزینه حمل و نقل بسیار کم
  • دارای افت فشار نا چیز بخاطر صاف و صیقلی بودن جداره داخل منهول و لوله‌های اتصال
  • انعطاف پذیری بالای پلی اتیلن و لوله پلی اتیلن
  • جداره صیقلی داخلی و جداره لایه لایه خارجی جهت درگیری با خاک اطراف
  • سرعت نصب و اجرای بالا
  • امکان اجرای منهول با هر ارتفاعی
  • متصل نمودن ورودی و خروجی در هر ارتفاعی و با هر زاویه‌ای نسبت به هم بدون هیچ محدودیتی
  • قابلیت تغییر محل منهول در صورت تغییر نقشه‌های اجرایی
  • ضخامت بالای بدنه

منهول GRP

مقاومت بسیار پایین منهول‌های آجری و بتنی در معرض مواد شیمیایی محلول در پساب فاضلاب مقدمات تولید منهول‌های GRP را فراهم نمود که با هم یک بررسی اجمالی از این منهول‌ها خواهیم نمود.

مزایا و معایب منهولهای کامپوزیت

منهول بتنی پیش ساخته

این نوع منهول‌ها در سالهای گذشته به عنوان جایگزین منهول‌های آجری معرفی شد و توانست که جای خود را بسرعت تثبیت نماید به طوریکه در حدود ۷۰% منهول‌های ساخته شده در کشور از این نوع می‌باشد.

منهول بتنی به دو صورت پیش ساخته و اجرا در محل پروژه میباشد که اگر تا قطر 1.2 متر و ارتفاع کمتر از 3 متر باشد بصورت پیش ساخته قابل تولید بوده و در سایزهای بالاتر و نقشه‌های خاص کارفرما بصورت اجرا در محل با آرماتور بندی و قالب بندی و بتن ریزی تحت نظارت گروه سیویل ساخته میشود، منهول بتنی هم از لحاظ آببندی، طول عمر، وزن زیاد برای حمل و نقل و کارگذاری در محل نصب و اجرا، هزینه‌های زیاد نصب، مشکلات آب بندی لوله‌های وارد و خارج شده از منهول بتنی از مشکلات و عدم استفاده از منهول‌های بتنی میباشد.

مزایا و معایب منهولهای بتنی

*** منهول‌های بتن درجا نوع دیگر از منهول می‌باشد که به صورت گسترده در کشور اجرا می گرد به علت اینکه مصالح ارزان و وسایل اجرایی آن در دسترس است و امکان ساخت آن در طول و سایزهای مختلف می‌باشد معمولا در شبکه فاضلاب استفده می‌گردد و معایب و مزایا شبیه به منهول بتنی پیش ساخته دارد

منهول آجری

منهولی است که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته و به عنوان منهولی سنتی نام برده می‌شود.

مزایا و معایب منهول‌های آجری

اجرای منهول پلی اتیلن

در ادامه مراحل مختلف نصب و اجرای منهول‌های پیش ساخته را برای شما تشریح خواهیم نمود. با ما همراه باشید…

زیرسازی زمین برای نصب منهول

جهت نصب منهول فاضلاب پلی اتیلن باید منهول بر روی سطحی محکم و بادوام قرار بگیرد و برای آماده سازی کف پس از گود برداری تسطیح و رگلاژ انجام شده و خاک کوبیده میشود تا به تراکم 95% برسد.

پس از آماده سازی بستر خاک موقیعت منهول توسط نفشه بردار مشخص شده و میخهای بتن مگر به زمین زده میشود.

عیار بتن مگر مصرفی 150 کیلوگرم میباشد که به ضخامت 10 سانتیمتر زیر منهول ریخته شده و منهول روی سطح صاف بتن قرار میگیرد. مهمترین علت زیر سازی با مقفاومت بالا پیشگیری از نشت خاک زیر منهول بر اثر فشارهای وارده وزن منهول و فاضلاب درون منهول به سمت پایین است.

پر کردن اطراف منهول (BackfiII)

بر اساس استاندارد 1759 ASTM در اطراف منهول تا شعاع یک متر بایستی خاک با مشخصات خاک کوبیده شده کلاس I با تراکم حدود 90% را داشته باشیم.

لذا در پروژه‌هایی که امکان انجام اینکار وجود داشته باشد بایستی پس از زیرسازی و نصب منهول در موقعیت مورد نظر و تراز بندی درست آن بکفیل را بصورت لایه لایه (حدود 20 سانتیمتر) انجام میدهیم و بعد از ریختن هر لایه خاک تا تراکم 90% کوبیده میشود.

نکته مهم: بایستی دقت کنیم که این خاک از دیواره منهول شروع و تا دیواره ترانشه ادامه داشته باشد و حتما بصورت یکنواخت و لایه لایه باشد تا باعث انحراف منهول از خط تراز نگردد.

عملیات بک فیل از کف منهول تا بالای منهول زیر تراز اسلب منهول ادامه خواهد داشت. در محلهایی که امکان باز کردن ترانشه به این میزان وجود نداشته باشد ولی خاک دست نخورده و خواص تقریبی خاک کلاس I با تراکم مورد نظر را داشته باشد می توان اطراف منهول را کمتر باز نمود (حدود 30-20 سانتیمتر) و همچنین در صورتیکه تراز آبهای زیر زمینی در محل پروژه بالا بود و یا امکان بک فیل و کوبش خاک نبود میتوان اطراف منهول را با بتن عیار 200 و یا دیگر مواد پر کننده‌ای که پس از قرار گرفتن در محل بک فیل سفت خواهند شد، بک فیل نمود.

بهترین و کاربردی‌ترین نوع منهول پلی اتیلن میباشد که دارای آب بندی مناسب، وزن کم، سرعت تولید بالا، سرعت اجرای بالا و طول عمر زیاد و تقریبا بدون هزینه تعمیر و نگهداری میباشند.

از طرفی سرعت و کیفیت انجام کار برای پیمانکاران پروژه‌های انتقال فاضلاب، بسیار مهم است تا بتوانند سریعتر صورت وضعیتها را به پول تبدیل کرده و از لحاظ مالی شرکتها دچار کمبود نقدینگی نگردند.

منهول پلی اتیلن با توجه به امکان تولید انبوه در هر سایزی می تواند سرعت انجام پروژه‌ها را به حداکثر رسانده و کار کنترل انتقال فاضلاب مضر را به مطلوب‌ترین حالت انجام دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
2 Comments
    1. سازآب

      سلام. بله مشکلی نداره هم دوجداره هم تکجداره میشه این منهول را تولید نمود. لذا نمونه تکچداره می بایست توسط بتن تقویت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *