هریک از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، به طور شگفت انگیزی میتوانند نتیجه‌ی حاصله را بهتر رقم بزنند. چراکه هرکدام از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، برای دستیابی به هدف خاص و مهمی طراحی شده‌اند. و چه چیزی بهتر از آن که ما تمامی کارایی ها را با هم در اختیار داشته باشیم؟!.

تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

بگذارید بطور اجمالی، یک فرآیند جالب توجه پالایش فاضلاب را بررسی کنیم. جهت گندزدایی فاضلابهای خروجی از هر مکانی، میتوان ابتدا از چربی‌گیرها استفاده نمود و درصد وجود چربیها، روغنها و آشغالهای محلول را در فاضلابها شدیداَ کاهش داد. سپس نوبت به مخازن سپتیک می‌رسد تا بیش از 66% از آلودگی فاضلابها را دریافت کنند. نهایتاَ پس از ورود پساب به چاه‌های جذبی، استفاده از پکیجهای تصفیه فاضلاب صنعتی میتواند تیر آخر را بر پیکره‌ی تمامی آلودگیها وارد نماید. همین کارآمدی را در فرآیند ضدعفونی آب نیز میتوان از سوی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب مشاهده نمود. چنانکه با بکارگیری سیستم های مختلف پالایشگر (بصورت مرحله به مرحله و با دقت فیلتراسیون بالا)، میتوان به ضدعفونی کامل آبها اقدام نمود.

لزوم استفاده از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

لزوم استفاده از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

امروزه لزوم استفاده از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، با توجه به:

  1. مشکلات زیست محیطی متعدد که جامعه‌ی جهانی را شدیداَ تهدید میکند؛
  2. و کمبود آب آشامیدنی برای مصرف در بسیاری از نقاط جهان،

بیش از پیش احساس میشود. بنابراین آگاهی از مزایای استفاده از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، میتواند در انتخاب این سیستم‌ها راهگشا باشد. جالب است بدانید که با نصب انواع سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب، امکات دستیابی به ویژگیهای زیر مهیاست:

  • تصفیه آب برای آشامیدن؛ با حفظ مواد مغذی آب که برای رشد و سلامت انسانها موردنیاز است.
  • تصفیه‌ی فاضلاب ها و جلوگیری از نفوذ آنها به سفره های آب زیرزمینی
  • ممانعت از افزایش جریانات فاضلابی و گسترش آلودگی ها.
  • پرورش مناسب آبزیان.
  • عدم استفاده از آبهای شیرین برای مقاصدی نظیر آبیاری بوستانها و خیابانهای شهری. (چراکه میتوان از پسابهای تمیز حاصل از تصفیه فاضلاب ها، برای چنین اموری استفاده نمود)
  • هیچگونه بخارهای سمی و دودی از این دستگاه‌ها به بیرون درز نمی‌کند.
  • حذف انواع ویروس ها، منگنزها، عناصر آمونیاکی، باکتری‌های معمولی و کلیفرم، SULPHIDها، سیانیدها، فنل‌ها و… از آب
  • تنظیم دائمی پی‌هاش آب (WATER PH)
  • ممانعت از اجتماع میکروارگانیسم ها و جلبکها در جداره های داخلی استخرهای شنا و پرورش آبزیان.
  • حذف مقادیر بیش از حد FE در آبها.
  • حذف رسوبات انتقالی؛ که از لوله‌های آب شهری قدیمی به لوله کشی های ساختمانی وارد میگردد. (گاهاَ استفاده‌ی بیش از حد از کلر در لوله‌های آب شهری نیز میتواند به افزایش آلایندگی آبها منجر شود. درچنین شرایطی استفاده از سیستم های تصفیه آب خانگی، گزینه‌ای ایده آل خواهد بود)
  • حذف مواد آفت‌کش و کودهای شیمیایی محلول در آبها.
  • افزایش سرعت فرآیندهای تصفیه فاضلاب و آب.

انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

مدلهای مختلف تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب را میتوان به دو گروه «سیستم های پالایش آب» و «سیستم های پالایش فاضلاب» تقسیم نمود. مهمترین تجهیزات مرتبط با تصفیه فاضلاب عبارتست از:

  1. چربی گیر پلی اتیلن و فایبرگلاس
  2. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی
  3. ایستگاه های پمپاژ فاضلاب
  4. سپتیک تانک
  5. چاه‌های پیش ساخته‌ی جذبی و…

همچنین در رابطه با ادوات مرتبط با پالایش و گندزدایی آبها نیز میتوان از مواردی همچون:

  1. دستگاه آب شیرین کن صنعتی
  2. کلریناتور (کاربرد دو منظوره برای آب و فاضلاب)
  3. فیلتر کربنی
  4. فیلترهای دیسکی
  5. کارتریج فیلتر
  6. سختی گیر
  7. صافی شنی
  8. دیونایزر آزمایشگاهی و صنعتی | دستگاه آب مقطرگیری
  9. ازن ساز و…

نام برد. حال مهمترین سوال این خواهد بود که: «هریک از این تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، دقیقاَ چه کاری انجام می‌دهند؟!»

دستگاه کلرزن

کاربرد کلرزن در تصفیه آب و فاضلاب

سیستم کلریناتور یا همان دستگاه کلرزن، گونه‌ای از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد. بایستی بدانید که از کلریناتورها غالباَ برای تصفیه آب استفاده می‌شود؛ بخصوص برای استخرهای شنا و پرورش آبزیان. انواع دستگاه کلرزن بیشتر به 4  دلیل مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته اند:

  • هزینه‌ی نسبتاَ پایین
  • امکان ساخت در مدلهای گازی و مایع
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • ماندگاری بالای کلر در آب.

اگرچه کلرها در آب ماندگاری بالایی داشته و تا چندین وهله میتوانند به ضدعفونی آب بپردازند. اما این خود میتواند به مانند یک چاقوی 2 لبه باشد. زیرا بدلیل ضررهای کلر برای سلامتی پوست و موی انسان (و گاهاَ ایجاد مشکلات گوارشی)، ماندگاری زیاد و استفاده بیش از حد از کلر، میتواند برای کاربران استخرها و مصرف کنندگان آب شرب مضر باشد. ضمن اینکه استفاده از اینگونه تجهیزات آب و فاضلاب، ممکن است به قیمت از دست رفتن برخی از مواد مغذی آب تمام شود. برای جریانهای فاضلابی با درصد بالای آلودگی، دستگاه کلرزن یک انتخاب ایده آل است. زیرا با باقی ماندن در فاضلاب، قادر به حذف چند مرحله‌ای بسیاری از آلودگیها می‌باشد. بطورکلی کلریناتورهای مایع و گازی دارای چند تفاوت با یکدیگر هستند:

  1. تصفیه آب گزینه‌های کم حجم‌تر و کوچکتر (همانند استخرهای شنا و پرورش ماهی) به کمک دستگاه کلرز مایع صورت می‌پذیرد. با افزایش چشمگیر حجم آب قابل تصفیه، استفاده از کلریناتورهای گازی رایج‌تر و کارآمدتر است.
  2. مجتمع‌های مسکونی و واحدهای محدود نیز همچنین از مدلهای مایع استفاده میکنند. درسوی دیگر، واحدهای صنعتی با نیازهای حجیم‌تر به سراغ کلرزن‌های گازی میروند.
  3. در مخزن کلریناتورهای گازی، گازهای کلر پر می شوند. درحالیکه برای استفاده از کلریناتور های مایع، «آب ژاول صنعتی» و یا «ترکیب پودرهای جامد کلر + آب» کاربرد دارد.

فیلتر کارتریج

کاربرد فیلتر کارتریج در فرآیند تصفیه آب

بلوک های کربن و فیبر تعبیه شده برای این نوع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، امکان نابودسازی توده‌های گلی و شن‌ها و ماسه‌ها را فراهم می سازند. گرچه که پیش از انجام عملیات پالایش، بایستی نسبت به اندازه ذرات موجود در جریان محلول اطلاعات کسب کنید. زیرا فیلتر کارتریج برای حذف ذراتی با اندازه‌های از یک تا صد میکرون، مناسب خواهد بود.

بمنظور حفظ و افزایش کارایی فیلترهای اولیه از جنس فیبر و فیلترهای کربن اکتیو، از لایه‌های پلی پروپیلنی (PP) بهره گرفته میشود. فیلترهای کارتریج را میتوان بسته به عوامل مختلفی مانند:

  • ساختار (مدلهای چین چین، کامپکت و درهم تنیده شده)،
  • مقدار عمق بستر (مدل های عمیق و سطحی)،
  • اندازه مقطع (ابعاد فیلتر 10 اینچ، 20 اینچ، 30 اینچ و 40 اینچ)،
  • میزان قطر،

و… دسته بندی نمود. حجم پالایش نیز یکی از مهمترین پارامترهای موثر در دسته بندی و انتخاب انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، از جمله فیلتر کارتریج است. بطوری که در این تجهیزات، فیلترها در سه حجم پالایش:

  • جذب بین 65% الی 85% ذرات
  • حالت جذب بین هشتاد الی نود درصد
  • و در حالت غشایی با حجم پالایش 98 الی 99%،

قابلیت دسته بندی خواهند داشت. ذکر این نکته حائز اهمیتست که کارتریج در باکسی به نام هوزینگ، قرار می‌گیرد.

کاربرد فیلتر دیسکی در تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

فیلتر های دیسکی از جمله کاربردی ترین تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب به شمار می‌روند. به‌لطف قدرت بالای فیلتر دیسکی در نابودی جزءهای آلاینده، از این فیلترها میتوان در انواع سیستم‌های مربوط به:

  • آبیاری‌های کشاورزی
  • اسمز وارونه (ro)
  • و واحدهای بسته‌ی آب

استفاده نمود. علی الخصوص برای سیستم‌های آبیاری باغداری و کشاورزی که همواره آب دارای املاحی نظیر گل و ماسه و شن است، فرآیند تصفیه به کمک این فیلترها صورت می‌پذیرد. بازه‌ی انتخابی برای دقت پالایش در این فیلترها، بسیار گسترده است. چنانکه میتوان به ثبت سفارش این نوع تجهیزات تصفیه آب از دقت‌های 5 تا 250 میکرون اقدام نمود. چگونگی حذف آلاینده ها توسط فیلترهای دیسکی ساخت سازآب، به مکانیزم آنها بستگی دارد که غالباَ به 2 صورت:

  1. مکانیکی دستی
  2. و اتومات (قابلیت شستشوی مناسب و خودکار در قیاس با مدلهای دستی)

طراحی و تولید میشوند. شیوه‌ی عملکرد فیلترهای دیسکی بدین صورتست که ابتدا به یکی از حالات افقی یا عمودی نصب میشوند. کار دریافت و حذف آلاینده ها در این فیلترها، در دو نقطه صورت می‌گیرد. به‌بیان دقیقتر، سوراخهایی روی حلقه‌های دیسک تعبیه شده است که به کمک آنها، آلاینده‌ها در خارج و بین دیسک‌ها گیر میکنند. سپس با افزایش فشار آب، دیسک های فیلتر به شکل محکمی به یکدیگر کامپکت میشوند. فلذا آبهای بدون آلایندگی، از بین حفره‌های موجود در لابلای دیسکها عبور خواهند کرد. به‌هر میزان که دقت پالایش در حفره‌ها (بر اساس واحد میکرون) بیشتر باشد، حذف آلایندگی بیشتر خواهد بود.

نقش سختی گیر در تصفیه آب

نقش سختی گیر در تصفیه آب

بهره گیری از دستگاه سختی گیر، بمنظور تهیه‌ی آب نرم برای صنایع مرتبط با آب صورت می‌گیرد. این کار غالباَ با جداسازی عناصر مهمی همچون:

  • CA (کلسیم)
  • و منیزیم

توسط این تجهیزات تصفیه آب انجام میشود. تهیه‌ی آب نرم بوسیله‌ی دستگاه های سختی گیر را میتوان از دو جهت حائز اهمیت دانست. اول برای صنایع که وجود آب سخت میتواند موجب تشکیل رسوب در انواع دستگاه ها (برجهای خنک کننده، شوفاژ، بویلر و…) شود و روند تولید و انجام امور دیگر را با اختلال مواجه کند. دوم بلحاظ مصرف آب آشامیدنی که آبهای سخت قادرند مشکلات گوارشی را در افراد ایجاد کنند. مکانیزم کارکردی این دستگاه ها بدینگونه است که:

رزین‌های سختی گیری بعنوان بستر در این تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، کار گذاشته میشود. با ورود آب سخت و گذر آن از رزین‌های سختی گیر، عناصر کلسیم و منیزیم محلول گرفته میشود. به‌عبارت دقیقتر، سدیم حاضر در RESINها به جای منیزیم‌ها و کلسیم‎‌ها به آب اضافه میشوند.

ازهمین رو آب نرم ایجادشده، دارای نمکهای سدیم میباشد. غالباَ پس از چندین بار استفاده، کیفیت رزینهای موجود در بستر کاهش پیدا میکند. لذا باید روند احیای رزین ها عملیاتی شود. پروسه‌ی بکواش نیز میتواند کارآمدی سیستم را بطور قابل توجهی افزایش دهد. بایستی بدانید که بطور عادی، جریان آب از بالا به سمت پایین است. فرآیند BACKWASH کمک میکند تا با وارونه سازی جریان حرکت آب، رزین های تبادل یونی از حالت کامپکت و چسبیدن به کف مخزن خارج گردند. درنتیجه RESINهای سختیگیر، سیالیت و البته کارایی بیشتری برای تصفیه و ذره گیری پیدا می‌کنند.

نکته‌ی مهم: بکارگیری دستگاه سختی گیر در سیستم‌های آبیاری نیز بسیار سودمند خواهد بود. زیرا از گرفتگی افشانک ها (نازلها) ممانعت می‌نماید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی

سیستم آب شیرین کن صنعتی را بدون شک میتوان به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات تصفیه آب صنعتی در سراسر جهان محسوب نمود. اینگونه تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، قادرست تا 99% از آلودگیهای آبها را دریافت نموده و آب شرب گوارایی را تقدیم مصرف کنندگان نماید. امروزه کشورهای واقع‌شده در کنار دریاها و اقیانوس‌ها، شدیداَ به تولید آب شیرین مشغول شده‌اند. این اقدامات از این رو صورت میگیرد تا دولت‌ها، در قبال خشکسالی های جهانی در آینده، ایمن‌تر باشند. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز سالهاست که با استفاده از پکیج های آب شیرین کن صنعتی پرظرفیت، به شیرین‌سازی گسترده‌ی آبها اقدام میکنند.

فرآیند تصفیه آب توسط دستگاه آب شیرین صنعتی، دارای مراحل متعدد و حساسیت بالایی می‌باشد. به‌لطف همین دقت در پالایش است که با استفاده از این نوع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، میتوان از 95 تا 99% از آلایندگیها و ناخالصی‌های آبها را از بین برد. بطور خلاصه مراحل گندزدایی از آب بوسیله‌ی آب شیرین کن صنعتی به شرح زیر می‌باشد:

  1. کارگذاری نوعی از فیلترها؛ بمنظور حذف اکسیدها و عناصر کلسیم کربنات، Mg و…
  2. تعبیه‌ی نوعی فیلتر شیمیایی برای ذره گیری بیشتر. (استفاده یا عدم استفاده از این فیلترها دلخواه است)
  3. بکارگیری فیلترهای کربن اکتیو تا به حذف ترکیباتی آلی و کلرها بپردازد. چنانچه کلرها در آب باقی بمانند، میتوانند در مراحل بعد به ساختار فیلترهای ممبرانی تهاجم داشته و به آنها آسیب بزنند. فلذا هم برای سلامتی انسانها و هم برای حفظ ساختار پالایش، بایستی به حذف کلرهای موجود در آب اقدام نمود.
  4. نصب فیلترهای اسمز معکوس (RO). مهمترین بخش تصفیه‌ی این دستگاه‌هاست که در طی آن، عمده‌ی آلودگیها از طریق فشار اسمزی از بین می‌رود.
  5. تعبیه‌ی تابنده‌های دارای اشعه‌ی ماورا بنفش و فیلترهای کربن فعال انتهایی. (بمنظور افزایش حداکثری جذب و حذف ناخالصی‌ها)

دیونایزر در فرآیند تصفیه آب فوق خالص

دیونایزر در فرآیند تصفیه آب فوق خالص

انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب را میتوان به دو گروه «سیستم های پالایش آب» و «پالایش فاضلاب» تقسیم بندی نمود. دستگاه دیونایزر از آندست تجهیزاتیست که در فرآیندهای مربوط به تصفیه آب کاربرد دارد. با این مزیت که میتوان با استفاده از دیونایزر ها، به تولید آبهای مقطر و آب فوق خالص اقدام کرد. آبهایی که بطور کامل فاقد هرگونه سختی و TDS هستند. بمنظور دستیابی به آب فوق خالص با دستگاه دیونایزر، از سه مرحله اصلی و قدرتمند بهره گرفته میشود:

  • گام اول:

ترکیب فیلترهای کربنی و رزین‌های بکارگرفته شده، فیلتراسیون قدرتمندی را ایجاد میکند. بدین صورت که تمامی فلزهای سنگین و گازهای موجود در آب نابود می‌گردند. ضمن اینکه ذرات جامد و معلق آب را نیز تا حدودی از بین می‌برند.

مرحله دوم:

با تبادل یونی صورت گرفته در مرحله‌ی قبل، آب اصطلاحاَ یونیزه شده است. لذا باید با استفاده از فیلترهای مخصوص اسمز معکوس (RO)، به از بین بردن یونها و البته نمکهای محلول اقدام نمود. ذرات کوچکتر از 1 میکرون نیز همچنان در آب باقی هستند؛ که با اسمز معکوس حذف خواهند شد. نمکهای موجود در آب نیز با فیلتراسیون RO نابود میشوند.

گام سوم:

نهایتاَ آب موجود در این نوع تجهیزات آب و فاضلاب، با استفاده از سیستم‌های تابنده‌ی فرابنفش و غشاهای اولترا و میکرو (فیلتراسیون)، کاملاَ دیونایزه یا فوق خالص خواهند شد.

نصب چربی گیر برای تصفیه فاضلاب

دستگاه چربی گیر، در زمره‌ی تجهیزاتی قرار دارد که بعنوان پیش تصفیه برای جریانات فاضلابی کاربردی هستند. درحقیقت با گرفتن ابتدایی روغنها و چربیها، تصفیه‌ی فاضلابها با درصد آلودگی کمتر و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. فاضلاب ورودی به این سیستم ها از:

  • صنایع
  • رستورانها و فست فودها
  • انواع کترینگ و آشپزخانه های صنعتی
  • مجتمع های مسکونی و…،

غالباَ مملو از دانه‌ها، ذرات جامد و هسته و پوسته‌ی انواع خوراک می‌باشد. فلذا فیلتراسیون ابتدایی تعبیه‌شده در این تجهیزات تصفیه فاضلاب و آب، وظیفه‌ی دانه‌گیری اولیه را بر عهده دارد. سپس با کاهش سرعت جریان فاضلابی، نوعی سکون به فاضلاب دست میدهد. تکنیک گرانش نیز کمک میکند تا چربی‌ها و روغنها بر روی سطح، تجمع کنند. درنتیجه رفته رفته لایه‌ی چربی ایجادشده از پساب جداشده و بوسیله‌ی شیرآلات خروجی (مجرای طراحی شده) به خارج از دستگاه چربی گیر انتقال می‌یابد.

چربی گیرهای پلی اتیلنی یا فایبرگلاسی تجهیزشده به سنسور های شاخص سطح چربی، پس از تجمیع مقدار مشخصی از چربیها، به تخلیه‌ی اتومات آن اقدام میکنند. نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که این تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، دارای دیواره‌ها و جداره های مختلفی هستند. و بین هریک از این جداره ها، فیلترهای مختلفی کار گذاشته میشود. فیلترهایی که تا آخرین مرحله، به تصفیه سازی فاضلاب ورودی می‌پردازند. برخی از نکات قابل توجه در رابطه با این سیستمها به شرح ذیل می‌باشد:

  • بدلیل استفاده از PE و GRP در بدنه‌ی آنها، ایستادگی قابل توجهی در برابر مواد شیمیایی دارند.
  • دستگاه های چربی گیر صنعتی از تکنیکهایی نظیر: 1) آزادسازی اکسیژن‌ها و 2) بهره گیری از عناصر منعقدساز، استفاده میکنند.
  • سیستم های چربیگیر صنعتی تا نود درصد میتوانند روغنها و چربی‌ها را از فاضلابها دریافت کنند.
  • هیچگونه بوی زننده‌ای از آنها ساطع نمیگردد.
  • قابلیت راه اندازی و استقرار به صورتهای سطحی و دفنی را دارند.
  • پروسه‌ی راه اندازی راحتی خواهند داشت.

سپتیک تانک و پیش تصفیه فاضلاب

سپتیک تانک و پیش تصفیه فاضلاب

اگر در سیستم تصفیه آب و فاضلاب خود از چربی گیر استفاده میکنید، بنابراین احتمالاَ سپتیک تانک یا همان گندانبار، به عنوان دومین بخش فرآیند پیش تصفیه فاضلاب شما انجام وظیفه میکند. سپتیک تانک یکی از جالب توجه ترین تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب است که برای پالایش آبهای آلوده‌ی خروجی از انواع کاربریهای:

  • صنعتی
  • مسکونی
  • تجاری – اداری
  • ورزشی
  • هتل و رستورانها

و هر کاربری دیگری مناسب خواهد بود. یادآوری این نکته جالب توجه است که مخازن سپتیک سنتی، تنها میتوانستند تا یک سوم از آلودگیهای فاضلابها را رفع کنند. ولی امروزه سپتیک‌های نوین گروه صنعتی سازآب، تا دو سوم (حدود 67%) از آلودگیها را پالایش می‌نمایند. یکی از دلایل خاص بودن این سیستم‌ها، نوع عملکرد پالایشی آن است. بطوریکه در مدلهای دو مخزنه، ابتدا فاضلاب به مخزن اول راه پیدا میکند. حجم مخزن اولیه، معمولاَ دو برابر مخزن دوم است تا فاضلابهای حجیم، به خوبی در آن استقرار یابند. درپی کاهش سرعت جریان، فاضلابها ابتدا مقداری آرامش یافته و سپس آرام آرام به 3 سطح:

  • چربی‌ها و روغن؛ در رو
  • آب نیمه شفاف؛ در لایه‌ی میانی
  • و گل و لای و جامدات در کف (به حالت ته نشینی)،

تفکیک میشوند. حال باکتریهای بی‌هوازی موجود در کف مخزن (که در لابلای لجن‌ها زیست میکنند) وارد عمل شده و به تجزیه‌ی جامدات و عناصر اضافی فاضلاب می‌پردازند. پساب (که مقداری تمیز شده)، از طریق یک مجرای انتقالی باریک و دارای توری آشغالگیر، به مخزن دوم انتقال می‌یابد. درنتیجه بخشی دیگر از آلودگیهای آن گرفته شده و پسابی شفاف‌تر در انباره‌ی ثانویه به جریان می‌افتد. نهایتاَ با کاهش تلاطم، این پساب باید به چاه های جذبی انتقال یابد. بخاطر داشته باشید که این پساب همچنان یک سوم از آلودگی ابتدایی را با خود به همراه دارد؛ و برای پاکسازی کامل، بایستی از پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده نمود.

عملکرد ایستگاه پمپاژ در تصفیه آب و فاضلاب

ایستگاه های پمپاژ فاضلاب به عنوان یکی از تجهیزات کمک کننده به فرآیند تصفیه فاضلاب، شناخته می‌شوند. این تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب که به دو شیوه‌ی اصلی:

  • تخلیه تحت فشار؛
  • و تخلیه با بالابرهای معمولی

کار میکنند، وظیفه‌ی نسبتاَ ساده ای بر عهده دارند. چنانکه برای هدایت فاضلابها از سطوح پایین دستی به نقاط بالادستی، طراحی و راه اندازی خواهند شد. زیرا حرکت ثقلی فاضلاب از یک سطح با کد ارتفاعی پایین به نقطه ای در کد ارتفاعی بسیار بالاتر، ناممکن است. بدین منظور ابتدا نیاز است که جریانات فاضلابی در درون مخازن بزرگ ایستگاه های پمپاژ فاضلاب نگهداری شوند. توصیه میشود این مخازن از جنس PE دوجداره ساخته شوند تا هم مقاومت شیمیایی بالایی داشته باشند. و هم در شرایط محیطی مختلف، قابلیت استفاده‌ در دراز مدت را داشته باشند. سپس به کمک:

  • پمپهای لجن‌کش،
  • پمپهای انتقال دهنده و
  • البته لوله‌ها و مجراهای انتقالی کانالی،

فاضلاب به سمت بالا پمپاژ میگردد.

کاربرد پکیج اماده در تصفیه فاضلاب

کاربرد پکیج آماده در تصفیه فاضلاب

غول سیستم های تصفیه فاضلاب، لقبی است که در وصف کارایی فوق العاده‌ی انواع پکیج تصفیه فاضلاب انتخاب نموده‌اند. این نوع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، با بهره گیری از چندین سیستم ترکیبی فیزیکی/مکانیکی، بیولوژیک و شیمیایی، در آخرین گام فرآیند پالایش به گندزدایی کامل فاضلابها می‌پردازد. بطوری‌که پساب خروجی از پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی را میتوان در راستای آبیاری اراضی زراعی، بکار گرفت. در رابطه با این سیستم های تصفیه آب و فاضلاب میتوان به نکات زیر اشاره داشت:

  • صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب؛ با ورود پسابهای باکیفیت به چرخه‌ی مصرف.
  • انجام فرآیند پالایش کامل فاضلاب؛ بدون ساطع سازی بوها و گازهای ناخوشایند و مضر.
  • مقاومت عالی در برابر شرایط مختلف محیطی و عناصر خورنده. (بخصوص در مدلهای پلی اتیلنی و فایبرگلاسی)
  • هزینه‌ی اقتصادی و قابلیت سفارش و تولید در ابعاد موردنیاز.
  • مصرف بهینه انرژی؛ در عین گندزدایی پیشرفته و چندمرحله ای
  • هیچگونه فونداسیون سازی سنگینی برای استقرار این تجهیزات، نیاز نمی‌باشد. ضمن اینکه قابلیت حمل این پکیج ها (پس از نصب)، به پروژه های دیگر نیز فراهم خواهد بود.

شرایط بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

شرایط بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

کارشناسان بر مبنای آنالیزها و داده‌های سالهای اخیر، رشد 6 الی 6.5 درصدی را برای بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب متصور هستند. اگرچه شاید در بُعد حضور در گلوبال مارکت سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، شرکتهای سازنده ایرانی چندان فعال نباشند. اما داده های بنگاه های آمارگیری داخلی نشان میدهد که:

حدود 90 درصد از نیازهای کشور در زمینه تجهیزات آب و فاضلاب، توسط شرکتهای سازنده داخلی از جمله ساز آب تأمین میگردد.

عدد ثبت شده برای حجم معاملات خرید سیستم های تصفیه آب و فاضلاب در سال 2021، در حدود 85.1 میلیارد دلار بوده است؛ که بسیار قابل توجه می‌باشد. البته برخی از کارشناسان با توجه به:

  • حجم فزاینده‌ی تهدیدهای زیست محیطی و
  • گسترش شیرین سازی آب دریاها توسط دولت ها،

نرخ رشد این تجهیزات را بیش از ارقام مذکور میدانند. مسئله‌ای که باید برای تولید کنندگان داخلی، به یک تارگت جدی بدل شود.

قیمت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

قطعاَ با اندکی مطالعه و بررسی، میتوان درک نمود که امکان تعیین یک بازه‌ی قیمتی معین برای تجهیزات گوناگون پالایشی وجود ندارد. زیرا برخی سیستم‌ها بطور تخصصی برای تصفیه فاضلاب و برخی دیگر صرفاَ برای پالایش آب شرب بکار می‌روند. هریک از این سیستم ها نیز دارای نوع کارکرد، جنس بدنه، اندازه و دیگر پارامترهای مخصوص به خود هستند. فلذا بطورکلی میتوان گفت که عوامل زیر، در زمره‌ی مهمترین شاخصه‌های تعیین قیمت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب قرار دارند:

  • متریال استفاده شده برای جداره های خارجی و داخلی.
  • ضخامت بدنه
  • مدلهای متنوع هریک از سیستم‌های پالایشگر؛ و میزان کنترل‌پذیری آنها.
  • شکل و اندازه دستگاه. (بی شک به هر اندازه که ابعاد و شکل دستگاه بزرگتر و خاصتر باشد، هزینه نهایی افزایش می‌یابد)
  • ابعاد ورودی ها و خروجی‌های محفظه. (عاملیست برای قیمتگذاری فیلترهای دیسکی)
  • واشرها و قطعات اتصالاتی
  • کیفیت و نوع قطعه‌های مکانیکی و الکترونیکی
  • اتومات یا دستی بودن مکانیزم
  • سنتی یا مدرن بودن شیوه‌ی پالایش سیستم.
  • میزان حساسیت سیستم
  • ظرفیت. (عامل ظرفیت، پارامتر مهمی برای قیمتگذاری انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب بشمار می‌آید. به‌عنوان مثال غالباَ مخازن سپتیک زیر 1900 لیتر برای نیازهای خانگی و گندانبارهای با ظرفیت بیش از 10هزار لیتر، بمنظور پوششدهی نیازهای صنعتی بکار گرفته میشوند)
  • محل نصب و کاربرد
  • برند سازنده
  • تعداد انباره. (عاملی برای قیمت گذاری برخی از تجهیزات تصفیه فاضلاب و آب؛ مانند مخزن سپتیک)
  • میزان دقت پالایش. (فیلتر دیسکی، فیلتر کارتریج، فیلتر کربن فعال، سیستم های سپتیک تانک و…)

اگرچه قیمت اکثر تجهیزات آب و فاضلاب، توسط عوامل ذکرشده تعیین میگردد. اما به سبب دریافت قیمت دقیق و بروز و اطلاع از نکات کاربردی در انتخاب ادوات موردنیاز، میتوانید از طریق شماره‌های درج‌شده با کارشناسان برجسته‌ی گروه صنعتی سازآب تماس حاصل نمایید.