بازار جهانی آب و فاضلاب

نگاهی به بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

ارزش بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در سال 2021 میلادی به بیش از 53.15 میلیارد دلار افزایش یافته است. گمانه زنی های کارشناسانه نشان می دهد که با کاهش پاندمی کرونا و نیاز تمامی نقاط جهان به کنترل فاضلاب ها و شیرین سازی آب، رشد 5.5 درصدی برای یک دهه‌ی آینده‌ی بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در انتظار باشد. انتظار می‌رود گلوبال مارکت این حوزه در دوره‌ی پیش‌بینی (تا سال 2030)، CAGR 5.4 درصد رشد داشته باشد.

تصفیه آب روشی حیاتیست که در آن آبهای آلوده برای مقاصد مختلفی از جمله: شرب، آبیاری و کاربردهای صنعتی قابل استفاده مجدد هستند. با تصفیه آب، سموم موجود از بین رفته و خطر اثرات نامطلوب بر روی سلامتی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، تجهیزات تصفیه فاضلاب و پساب به کاهش آلودگی ها و کاهش اثرات زیست محیطی (در صورت دفع) کمک می کنند. بنابراین بی دلیل نیست که مارکت جهانی فروش این ادوات، با حساسیت و رقابت گسترده ای دنبال می شود.

رقابت انواع تجهیزات آب و فاضلاب در بازار جهانی

رقابت انواع تجهیزات آب و فاضلاب در بازار جهانی

افزایش قابل توجهی در تقاضاها برای دستیابی به آبهای تمیز، به دلیل:

  • افزایش شهرنشینی و مقوله‌ی افزایش جمعیت
  • کاهش منابع آب تمیز قابل دسترس
  • و صنعتی شدن کشورها،

وجود دارد. همچنین افزایش نگرانی های زیست محیطی و قوانین سختگیرانه دولت‌ها، همراه با افزایش تقاضاها برای صنعت در سطح جهانی، مجموعه‌ی عواملی هستند که باعث رشد بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می شوند. به‌همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران به‌ سرمایه ‌گذاری در تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، روی آورده‌اند. مسئله ای که قطعاَ رشد بازار فروش این ادوات را در پی خواهد داشت.

شیوع بیماری همه گیر COVID-19 نیز بطور قابل توجهی بر رشد بازار تجهیزات تصفیه فاضلاب تأثیر گذاشته است. درحقیقت در طول COVID-19 تأثیر منفی بر بازار تصفیه آب و فاضلاب، از چند جهت خودنمایی نمود:

  • اختلال گسترده ای در زنجیره تامین، در طول همه گیری بیماری بوجود آمد. اختلالی که منجر به کمبود تجهیزات و مواد مصرفی شد.
  • بسیاری از سیستم های مدیریت بهداشت جهانی با تمرکز بر کووید 19، از بسیاری از موضوعات پراهمیت زیست محیطی، موقتاَ غافل ماندند.
  • گردش مالی سازمانها و ارگانها کم شده و قدرت خرید انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، کاهش یافت.
  • علاوه بر این، به دلیل تعطیلی و بسته شدن بخش‌های صنعتی و تجاری، پساب این صنایع به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. موضوعی که تاحدودی منجر به بهبود سطح کیفیت آب شد و در نتیجه کاهش نیاز به ادوات تمیزکننده، طبیعی بود.

اهمیت خرید انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

اهمیت خرید انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

بدلایل متعددی، تصفیه آب شرب از اهمیت بسیار بالایی بمنظور رشد و بقای انسانها برخوردار است. اما درسوی مقابل و در سطح جهانی، مقادیر زیادی پساب نیز بدون تمیز کردن مناسب و کافی در محیط رهاسازی می شود. مسئله ای که بی‌شک منجر به وارد آمدن آسیبهای فروانی به محیط زیست میشود. خطرات گسترش پساب های آلوده و سمی، به طرق دیگری نیز میتواند دامن انسانها را بگیرد. بطوریکه باید گفت:

آلوده‌شدن منابع آب، کاهش بهداشت محیط، از بین رفتن شرایط زیست سالم در بسیار از نقاط و انقراض جانداران و از بین رفتن بخشی از چرخه‌ی غذای انسانها، همه و همه از مضرات عدم استفاده از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب (برای گندزدایی پساب‌ها) بشمار می‌رود.

پساب های تصفیه نشده، همچنین بعنوان ناقل اصلی و شیوع دهنده‌ی بیماری ها شناخته می شوند. بنابراین در مناطق با سطح بهداشت ضعیف، گسترش بیماریها جدی تر بوده و میتوانند به نقطه‌ی شروعی برای یک تهدید اساسی و جهانی تبدیل گردند. عمدتاَ پساب‌های H2O از خانوارها و شرکت های کوچک و متوسط جمع آوری شده و با طی مراحل پیش تصفیه و یا توسط واحدهای دفع فاضلاب خصوصی یا شهری تصفیه می شوند. سپس این پسابها به درون حوضچه های نفوذ، حوضچه های تبخیر و چاه های تزریق راه می یابند. (انتقال پیدا میکنند)

مهمترین دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب

مهمترین دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب

بمنظور پالایش آبهای شرب، پسابها و فاضلاب از سیستم های پالایشگر یا تصفیه‌کننده‌ی مختلفی بهره گرفته میشود. غالباَ این تجهیزات یا به منظور پالایش آبها بکار می‌روند؛ و یا برای تصفیه فاضلاب ها کاربرد دارند. البته دستگاه هایی مانند «کلریناتور» نیز در دسترس هستند که برای تصفیه‌ی هردو گونه‌ی آبهای شرب و پساب‌ها قابلیت استفاده دارند. مواد منعقد کننده را نیز میتوان در هر دو کاربرد، مورد استفاده قرار داد. از مهمترین سازه ها و تجهیزات تصفیه فاضلاب میتوان به:

  1. پکیج‌های تصفیه فاضلاب (پالایش کامل)
  2. گندانبار
  3. چربی گیر فاضلاب
  4. لیفت استیشن فاضلاب
  5. چاه‌های چذبی پساب و حوضچه های تزریقی

و غیره اشاره نمود. ضمن اینکه فیلترها و دستگاه های زیر نیز بمنظور تصفیه آب شرب قابل استفاده هستند:

  • اوزون ژنراتور
  • فیلتر کربن فعال
  • فیلترهای اسمز معکوس (RO)
  • FILTER دیسکی و فیلتر کارتریج
  • دستگاه تصفیه آب صنعتی
  • سختی‌گیر رزینی آب
  • فیلتر شنی
  • سیستم های دیونایزر و غیره.

محرک های رشد بازار جهانی تجهیزات تصفیه

محرک های رشد بازار جهانی تجهیزات تصفیه

بازهم بایستی تأکید کنیم که افزایش تقاضا برای آب تمیز و تصفیه شده، به دلایلی نظیر: افزایش شهرنشینی سریع، پیشرفت های تکنولوژیکی، افزایش جمعیت، گسترش زیرساخت ها و… در سراسر جهان افزایش یافته است. با این حال، به دلیل محدود بودن H2O تصفیه شده یا تازه، تاکید فزاینده ای بر تمیز کردن پساب و استفاده‌ی مجدد از آبها وجود دارد. به‌جهت برآورده ‌سازی این تقاضاهای فزاینده، انواع ماشین آلات پاکسازی آب و فاضلاب طراحی میگردد. بنابراین شاهد رشد بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب بوده و زین پس نیز آینده‌ی مطلوبی برای بازارهای مذکور پیش بینی میشود. نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که بازار جهانی ماشین آلات فاضلاب، شاهد پیشرفت قطعات کارآمدی مانند:

  • فیلترها و
  • غشاها،

بوده است که کارایی عملکردی عالی و همچنین عملکرد مفید طولانی تری را ارائه می دهند. افزایش تقاضا برای آب تمیز و تازه از سوی پالایشگاه‌ها نیز بمنظور:

  • توسعه اجزای پیشرفته و تولید
  • و تصفیه پسماندهای نفت و گاز،

دائماَ در حال افزایش است. علاوه بر این، مقررات سختگیرانه ای توسط مقامات دولتی کشورهای مختلف در مورد خروج پساب از بخش های صنعتی و شهری وجود دارد. قوانینی که به نوبه خود، باعث افزایش تقاضاها برای تجهیزات تمیزکننده آب در آینده می شود.

مشاغل تولیدی صنعت نیز نقش گسترده ای در پیشرفت بازار ادوات پالایشگر ایفا می‌نمایند. بعنوان مثال انواع برج خنک کننده را نمیتوان در زمره تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب بشمار آورد. زیرا کولینگ تاورها با خنکسازی آبهای پرحرارت صنعتی، قابلیت استفاده‌ی مجدد از آنها را در سیکل صنعت فراهم می‌آورند. طی چنین فرآیندی، شاهد کاهش فشار به سفره‌های آب زیرزمینی و البته کاهش آسیب به دستگاه های تولیدی (در پی عدم برخورد آب داغ با ماشین آلات و ایجاد رسوب در آنها) خواهیم بود.

گزارش بخش بندی بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

گزارش بخش بندی بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در درجه اول بر اساس:

  • نوع،
  • فرآیند،
  • کاربرد و
  • منطقه،

تقسیم بندی می شود. نوع جداسازی غشایی بزرگترین بازار را در سال 2021 به خود اختصاص داد. جداسازی غشایی یک روش اساسی و اولیه برای درمان است. در این شیوه، خوراک پرفشار از یک غشای نیمه تراوا عبور می کند که مواد خشن را از محلول حذف خواهد نمود. این نوع تجهیزات تصفیه آب دارای مزایای بی شماری مانند:

  • راندمان فیلتراسیون بالا و
  • منطقه عملیاتی فشرده و غیره،

نسبت به روش های دیگر است.

روش تصفیه بیولوژیکی و غربالگری لجن

روش تصفیه بیولوژیکی به طور کلی یک روش ثانویه برای حذف آلاینده های باقی مانده، پس از روش جداسازی غشایی تمیز کردن است. کشورهای توسعه یافته مختلفی مانند:

  • ایالات متحده،
  • کانادا،
  • ژاپن و
  • آلمان،

احتمالاً با اعمال مقررات سختگیرانه برای به حداقل رساندن آلودگی H2O در بخش های تولیدی (با استفاده از روش های سازگار با محیط زیست؛ همانند تصفیه‌ی بیولوژیکی)، نیاز به تجهیزات پاکسازی بیولوژیکی را افزایش می دهند. بخش لجن شامل غربالگری، خشک کردن لجن و غلیظ شدن است. تجهیزات تصفیه فاضلاب و مشخصاَ غربالگری لجن، برای از بین بردن مواد جامد مانند پلاستیک، الیاف و مو استفاده می شوند؛ که به جلوگیری از اختلال در فرآیندهای تمیز کردن لجن، کمک می کنند.

سهم فرآیند تصفیه سوم از بازار جهانی

سهم فرآیند تصفیه سوم از بازار جهانی

فرآیند تصفیه سوم، بیشترین سهم بازار را در سال 2021 (بلحاظ فرآیندی) به خود اختصاص داد. بر اساس این فرآیند، روش سوم پیش بینی می شود که بزرگترین بخش در بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می‌باشد. انتظار می رود این بخش، بیش از 40 درصد از درآمد جهانی را به خود اختصاص دهد. فرآیند تمیز کردن فاضلاب سوم برای:

  • بهبود کیفیت انتشار قبل از استفاده مجدد از آب؛ و
  • تخلیه آن در اکوسیستم،

استفاده می شود. در فرآیند سوم، پساب با حذف عناصر معدنی مازاد و همچنین عناصر مضری مانند: ویروس ها، باکتری ها و انگل ها مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. به‌طور مشابه، فرآیند تمیز کردن فاضلاب اولیه برای جداسازی مواد متحرک و جامدات متراکم از فاضلاب استفاده می‌شود. تجهیزاتی مانند:

غالباَ در تصفیه ابتدایی فاضلاب ها (فرآیند پیش تصفیه) بکار گرفته می شوند. طی فرآیندهای پیش تصفیه فاضلاب، پساب از فیلترهای مختلفی عبور می کند تا آب از سموم، چربی‌ها، گریس، توده‌های لجن و… جدا گردد. عواملی مانند هزینه های عملیاتی پایین و راه اندازی آسان، پذیرش تجهیزات نظافت اولیه را افزایش داده است.

میزان تقاضاها بر مبنای نوع کاربری

انتظار می رود بخش شهرداری، سهم قابل توجهی از درآمد و البته تقاضاها را در زمینه تجهیزات تصفیه فاضلاب در اختیار داشته باشد. این درحالیست که در بحث خرید:

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی،
  • صافی شنی
  • فیلتر کارتریج و اکتیو کربن،
  • سیستم های کلرزن و غیره،

ارگانهای بلندمرتبه‌تر از شهرداری‌ها، بخش عمده‌ی تقاضاها را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین بخش کاربردی شهری، بزرگترین بخش در بازار تجهیزات تصفیه فاضلاب خواهد بود. بطوریکه بیش از 50 درصد از درآمدها و تقاضاهای جهانی را در سال 2021 به خود اختصاص داده‌اند. موضوعی که به دلیل افزایش جمعیت، همراه با استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های سودمند دولت‌ها، محقق شده است. البته شهرداری ها و در مقیاسی بزرگتر دولتها، عمدتا با تعبیه‌ی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، تشویق عموم مردم در توسعه زیرساختهای زیست محیطی را نیز در سر دارند. چنانکه برنامه های مدونی را برای آگاهی افزایی در مورد:

  • روش‌های کنترل و پالایش پساب؛ و
  • افزایش مشارکتهای دولتی – مردمی در بهبود زیرساخت های تجهیزات تمیز کردن آب در سراسر جهان،

پیش‌بینی نموده‌اند؛ که رشد این بخش را مسلماَ در پی خواهد داشت. برمبنای تمامی این یافته‌ها، احتمالاً عمده‌ی تقاضا برای ادوات تصفیه آب و فاضلاب در طی سالهای آتی، بازهم مربوط به بخش‌های شهری باشد.

نکته: ارگانهای خدمات شهری عمدتاً برای حفاظت از ذخایر آب غیرشرب، با حذف مواد آلی (EFOM)، پاتوژن ها و دیگر ملحقات، از پساب بدست آمده (برای امور جاری) استفاده می کنند. مهمترین کاربرد پسابهای گندزدایی شده، مربوط به آبیاری بوستانها، شستشوی خیابانها و آبیاری مزارع کشاورزیست.

مناطق پیشتاز در بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

مناطق پیشتاز در بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

درحال حاضر با توجه به استقرار قطب های صنعتی در اتحادیه اروپا و کشور آمریکا، این مناطق را میتوان پیشتاز استفاده موثر از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب دانست. ولی وجود عواملی نظیر:

  • واقع شدن برخی از کشورهای ابرجمعیتی (همانند چین و هند با جمعیت هرکدام بیش از 1.5 میلیارد نفر)،
  • سرمایه گذاری ‌های گسترده‌ی چندین غول فناوری تصفیه در منطقه آسیا/اقیانوسیه و دایر نمودن کارخانجات تولیدی در آنها،
  • گسترش توریسم بین الملل در آسیا (بخصوص از سوی کشورهایی نظیر: امارات، مالدیو، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، اندونزی و…)؛
  • و آینده‌نگری افزایش جمعیت در مناطق خوش آب و هوا و با پتانسیل بالای سرمایه گذاری در آسیا،

همه و همه موجب شده تا پیش بینی شود منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال 2030، پیشتاز بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب لقب بگیرد. درحقیقت افزایش جمعیت در منطقه آسیا، میتواند به صورت دو جانبه میزان استفاده از تجهیزات تصفیه را افزایش دهد. زیرا هم دولتها برای خدمات رسانی های شهری و هم عموم مردم برای پالایش های خانگی، نیاز به ادوات تصفیه آب و فاضلاب دارند. در همسایگی کشور عزیزمان ایران نیز، شاهد شیرین‌سازی گسترده‌ی آبهای شور توسط کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس هستیم. (توسط انواع دستگاه آب شیرین کن صنعتی در مقیاس بزرگ)

رقابت شرکت های مطرح در گلوبال مارکت

شرکت های مطرح دنیا هرساله با رونمایی محصولات جدید خود، سعی در تسخیر بازارهای جهانی دارند. برخی با افزایش دقت پالایش، برخی با کاهش ابعاد و افزایش کارایی دستگاه‌هایشان و برخی با ارائه سیستم‌های نوین و کارایی لذتبخش‌تر، در پی جلب تمامی توجهات به سوی خود هستند. از بازیگران اصلی فعال در بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، میتوان از مجموعه‌های صنعتی معتبری نظیر:

  • Ashland Technologies،
  • Aquatech International LLC Technologies،
  • Calgon Carbon Corp،
  • Danaher Corporation،
  • Degremont SAS،
  • Dow Solutions،
  • DuPont،
  • Ecolab Inc،
  • Evoqua،
  • GE Technologies،
  • Kemira OYJ،
  • plc،
  • SUEZ،
  • Veolia،
  • ژیلم (Xylem Inc)

و… نام برد. بعنوان مثال در مارس 2021، شرکت Xylem تاکید خود را بر فناوری هوشمند تصفیه آب متمرکز ساخت. این امر از آنجایی صورت گرفت تا بر نگرانی‌های موجود در رابطه با کمبود آب و هزینه‌های عملیاتی پالایش آن، تمرکز شود. شرکت ژیلم قصد دارد چندین شرکت هوشمند مرتبط با امور پالایش آب را نیز خریداری کند تا در کنار سرمایه گذاری R&D، روند دستیابی به موفقیت های جدید را نیز تسریع ببخشد.

علاوه بر این، شرکت داناهر (Danaher) نیز سرمایه گذاری های قابل توجهی را در شیوه های نوین دفع فاضلاب انجام داده است. این شرکت همچنین قصد دارد سبد محصولات خود را با توسعه ای فزاینده، گسترش دهد. بدین معنی که امکان سرمایه‌گذاری از سوی افراد حقیقی و حقوقی را بر روی محصولات خود فراهم نماید. (با توجه به نیاز بلندمدت جهان به تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب پایدار و مطمئن)

محدوده گزارش پیشرفت بازار تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

در جدول زیر، بخشی از پیش بینی ها در رابطه با میزان پیشرفت بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب قرار داده شده است:

گزارش ویژگی ها

جزئیات
ارزش و اندازه بازار در سال 2021

53.15 میلیارد دلار

پیش بینی درآمد در سال 2030

84.43 میلیارد دلار
نرخ رشد (CAGR)

5.4٪ ؛ از 2022 – 2030 میلادی

سال مبنا

2021
تخمین بر مبنای داده های تاریخی

2018 تا 2020

دوره پیش بینی

2022 – 2030 (واحد های کمی؛ درآمد به میلیارد دلار)
بخش های تحت پوشش

بر اساس پژوهش و پیشرفت در هر 4 فاکتور: نوع، فرآیند، برنامه و بر اساس منطقه.

محدوده منطقه ای

آمریکای شمالی، اروپا، آسیای شرقی و اقیانوسیه، آمریکای لاتین؛ خاورمیانه و آفریقا. (علیرغم نیاز شدید قاره آفریقا به منابع آب و شیرین سازی و پالایش آب، شاهد پیشرفت کمتری در این قاره هستیم.)
شرکت های کلیدی پیشرفت دهنده بازار جهانی تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

Ashland Technologies، Aquatech International LLC Technologies، Calgon Carbon Corp.، Danaher Corporation، Degremont SAS، Dow Solutions، DuPont، Ecolab Inc، Evoqua، GE Technologies، Kemira OYJ، Pentair plc، SUEZ، Veolia، Xylem Inc.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *