استخر پیش ساخته چیست؟

استخر پیش ساخته یا استخر قابل حمل، استخری است که از قبل در قالب قطعات آماده ساخته شده و می‌توان آن را به راحتی نصب و حمل کرد. این نوع استخرها معمولاً از موادی مانند پلیمرها، فیبرگلاس، و یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. استخرهای پیش ساخته در اندازه‌ها و اشکال مختلفی موجود هستند و می‌توانند شامل استخرهای بزرگ با ابعاد استاندارد یا استخرهای کوچکتر و قابل حمل باشند. از پر کاربرد ترین متریال ها برای ساخت استخر پیش ساخته فایبرگلاس است. که در ادامه این مطلب به معرفی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

استخرهای پیش ساخته دارای مزایایی نسبت به استخرهای سنتی دارند. از جمله مزایا می‌توان به نصب سریع و آسان، قابل حمل بودن، قابلیت جابجایی در صورت نیاز، هزینه‌های کمتر و عدم نیاز به ساخت و ساز پیچیده اشاره کرد. همچنین، استخرهای پیش ساخته قابلیت تنظیم دما و سیستم‌های تصفیه آب را نیز دارا می‌باشند.

با این حال، برخی محدودیت‌هایی نیز در استخرهای پیش ساخته وجود دارد. به طور معمول، این استخرها در اندازه‌های محدود تولید می‌شوند و انتخاب گزینه‌های شخصی‌سازی محدود است. همچنین، ممکن است کیفیت و ماندگاری استخرهای پیش ساخته کمتر از استخرهای سنتی باشد.

به طور کلی، استخرهای پیش ساخته برای افرادی که به دنبال یک راه سریع و کم هزینه برای داشتن استخر خصوصی هستند، می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند

استخر به سازه‌ای گفته میشود که برای مقاصدی از جمله ورزش، تفریح ، شنا، پرورش ماهی و شیلات،آبیاری و همچنین تفریحات ابی ساخته میشود. انواع استخر از نظر موقعیت به روکار و توکار تقسیم بندی میشود. و استخر از نظر جنس و مصالح ساخت میتوان به بتنی،فایبرگلاس، وینیلی (وینیل لاینر) ، ژئوممبران، شیشه ای، گانیتی، چوبی اشاره کرد.

محصولات مرتبط : جکوزی پیش ساخته فایبرگلاس

استخر-پیش-ساخته-فایبرگلاس

استخر پیش ساخت بتنی

استخرهای بتنی که با مخلوطی از بتن و ماسه ساخته می شوند.اولین مرحله برای اجرای یک استخر بتنی، تهیه پلان های مهندسی است. سپس به ترتیب مراحل گودبرداری، آرماتوربندی که از میلگردهای فولادی استفاده می شود سپس قالب بندی که معمولا از جنس چوب، فایبرگلاس یا فولاد ساخته می شوند بهترین زمان ساخت و یتن ریزی فصل بهار می باشد.پس از عمل آوری بتن که زمان آن متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و ضخامت لایه بتن متغیر است، نمای سطح با استفاده از روش ها و مواد مختلف شکل می گیرد. اما باید به این نکته توجه کنید که مدت زمان نصب استخر های بتنی در مقایسه با سایر استخرها بیشتر است، ولی در نهایت یک استخر با کیفیت و با دوام ساخته میشود. استخرهای بتنی هر سه تا هفت سال یکبار، به بازسازی نیاز دارند. با توجه به نوع آب و هوای منطقه ای که استخر در آن ساخته می شود، استخرهای بتنی ممکن است در معرض ترک خوردن باشند، اما با تعمیر و مراقبت منظم، می توانید در هزینه های جانبی صرفه جویی کنید.

از مزایای این نوع استخر میتوان به :

  • تنوع در شکل
  • تنوع در اندازه
  • دوام
  • ظرفیت بالا
  • زیبایی

از معایب این نوع استخر میتوان به :

  • طولانی شدن پروسه ساخت
  • هزینه تعمییر و نگه داری بالا
  • سطح زبر و خشن
  • رشد جلبک در دیواره
  • عدم سازگاری با نمک

استخر پیش ساخته فایبرگلاس 

استخرهای فایبرگلاس از نوع استخرهای پیش ساخته است. استخر پیش ساخته که به آنها اصطلاحا استخرهای آماده نیز گفته می شود. این استخرها امروزه از جمله استخرهای پر طرفدار می باشد استخرهای فایبرگلاس می‌توانند به راحتی بیش از 30 سال عمر کنند. اگرچه فقط چند سال از ورود این استخرها به ایران می‌گذرد، اما اولین استخرهای فایبرگلاس در اروپا و آمریکا در دهه‌ی 1960 میلادی نصب شده‌‌اند و بسیاری از آنها هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند..این استخرها در کارخانه ساخته و به صورت آماده قابل نصب در فضای مورد نظر طی چند روز میباشد. مصالح مورد استفاده این استخرها از چندین لایه فایبرگلاس،چسب قالبی(رزین)و الیاف می باشد. این استخر را می توان هم به صورت توکار ،نیمه تو کار و هم به صورت روکار قابل نصب است. استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس به چند شکل از جمله: مستطیلی، رومی، لوبیایی، دایره‌ای، بیضی و آزاد طراحی می‌شوند و استقامت و مقاومت فوق‌العاده‌ای هم دارند و به صورت  آسان نصب شده و از نظر اقتصادی نیز ارزان‌تر است. لایه‌ی داخلی استخر فایبرگلاس، از نوعی رزین رنگی به نام ژل‌کوت ساخته شده است. ژل‌کوتی که لایه‌ی داخلی این استخرها را تشکیل می‌دهد، در مقابل مواد شیمیایی و عوامل محیطی( در برابر تغییرات آب و هوا از 50- درجه سانتی گراد تا 50+ درجه سانتی گراد است)بسیار مقاوم است و درصورتی‌که از آن به درستی نگهداری شود، می‌تواند بیش از 15 سال دوام بیاورد. ژل‌کوت این استخرها اغلب در تمام طول عمر استخر، نیازی به بازسازی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل است که هزینه‌ی نگهداری از استخرهای فایبرگلاس در طولانی مدت بسیار پایین می‌باشد. تنوع در ژل‌کوت مورد استفاده برای سطح داخلی استخر آماده‌ی فایبرگلاس وجود دارد که بهترین و کاربردی ترین رنگ های آن سفید و آبی و خاکستری می باشد.

رنگ‌های روشن‌تر، آب را شفاف‌تر نشان می‌دهند و به استخر، حس و حال جزایر گرمسیری را می‌دهند. این در حالی است که رنگ‌های تیره‌تر، آب را مات‌تر و عمیق‌تر نشان می‌دهند (مانند دریاچه). در بعضی موارد برای انعکاس نور خورشید تا مسب این شود که آب درخشان تر دیده شود می توان یک لایه ژلکوت بی‌رنگ به همراه اکلیل استفاده کرد است.

استخر-آماده-فایبرگلاس

از مزایای استخر پیش ساخته فایبرگلاس میتوان به:

  • سرعت و سهولا بالا به هنگام نصب
  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی و به راحتی ترک نمیخورند
  • نفوذناپذیری در برابر آب و آب بندی کامل استخر بدون نیاز از به آب بندی
  • ضد قارچ، جلبک و خزه و آنتی باکتریال
  • مقاوم بالا در برابر خوردگی ناشی از کلر و مواد شیمیایی و اسیدی
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه
  • دارای سطح صاف و مستحکم
  • بدون نیاز به آرماتوربندی،بتن ریزی و کاشی کاری
  • سازگاری با سیستم تصفیه نمک
  • سازگار با سیستم‌های آب شور

آماده-سازی-استخر-آماده-فایبرگلاس

معایب استخر پیش ساخت فایبرگلاس:

  • محدودیت در طرح خاص مدل و نوع استخر: قالب های این استخرها از نوع آماده می باشد و از لحاظ زمان بر بودن و صرفه اقتصادی نداشتن از قالب های آماده استفاده می شود پس ابعاد شکل و حتی عمق این استخرها ثابت می باشد.
  • عرض این استخرها نمیتواند بیشتر از 5 متر باشد: حمل این نوع استخرها تنها با کامیون و جرثقیل می باشد جابجایی آن سخت و غیرمتعارف می شود
  • در صورت به وجود آمدن خسارت هزینه تعمیرات آن بالا است و امکان نوسازی کل آن وجود ندارد: نوسازی کلی استخر به دلیل قالبی که آماده میشود عملاً غیرممکن خواهد بود زیرا قالبی که آماده می‌شود، می‌بایست در یک دمای مشخص (25 درجه سانتی‌گراد) تحت کنترل ساخته شود ولی می توان قسمت‌های کوچکی را میتوان از پوشش ژله‌ای را تعمیر کرد.
  • تاثیر نصب بر کیفیت استخر
  • ایجاد حباب هایی روی پوسته استخر بعد از گذشت زمان: واکنش شیمیایی با الیاف شیشه‌ای به علت جاگیری مولکول های آب پشت لایه پوشش ژله‌ایبه وجود می‌آورند. که در نتیجه سبب ایجاد حباب‌های کوچکی در پوسته استخر خواهد شد؛ که در ظاهر استخر تأثیر منفی میگذارند و وجود این حباب‌ها باعث ایجاد خطردر استخر نمی شود.

مزایای این نوع استخر نسبت به معایب آن بیشتر است؛استفاده از این نوع استخرها در پروژه های کوچک و خانگی کاملا منطقی است.

راه-اندازی-استخر-از-پیش-آماده

مراحل نصب استخرهای پیش ساخته به صورت توکار

  • ارزیابی محل نصب: مکان مورد نظر در محدوده ملک شخصی باشد و مکان استخر به گونه ای انتخاب شود بتوان در ان عملیات خاکبرداری و عبور ماشین آلات سنگین برای نصب استخر که به راحتی انجام شود.باید دقت شود که محل انتخاب شده برای نصب استخر پیش ساخته نیاید با لوله های انتقال اب ، فاضلاب ،برق و ریشه درختان برخورد داشته باشند؛و حتما باید قابلیت دسترسی به سیستم لوله کشی آب،موتورخانه و سایر متعلقات در نظر گرفته شود.همچنین مکان مورد نظر باید به نور طبیعی در طول روز و جهت وزش باد نیز در نظر گرفته شود.

بعد از بررسی کردن از همه جهات بهترین مکان برای نصب را در نظر گرفته و حداقل نیم متر بزرگتر از ابعاد استخر از هر طرف  با گچ محل مورد نظر را مشخص میکنیم

  • گودبرداری: عملیات گود برداری متناسب با جنس و نوع خاک و همچنین در نظر گرفتن اصول مکانیک خاک انجام می شود. بهتر است از لحاظ عمق خاک برداری حداقل نیم متر بیشتر برای زیر یاری و بتن مگر در نظر گرفته شود.از عوامل تاثیرگذار در قیمت گودبرداری میتوان به زمین های سنگ های بزرگ که میتواند هزینه خاکبرداری را افزایش دهد و یا  قابلیت دسترسی به محل گود برداری با دسترسی سخت به تجهیزات اشاره کرد.
  • آماده سازی کف:حتما ابتدا خاک متراکم و کوبیده شود. برای زیر سازی میتوان مخلوط شن و سنگ ریزه را در نظر گرفت. اگر مقاومت خاک خیلی کم باشد بعد از گودبرداری از آجر چینی یا بلوک های سیمانی برای زیرسازی استفاده کرد.

سپس در مرحله بعد برای بتن مگر با شبکه آرماتور استفاده از بتن با عیار 250 کیلوگرم سیمان، کف گودال را به ضخامت 15 الی 20 سانتیمتر میپوشانیم.حتما سطح بتن صاف و تراز باشد. میتوان برای صاف کردن از شمشه و تراز و بتن با روان کننده استفاده کرد.سطح مبدا (صفر صفر) را تراز لبه استخر با نازک کاری نما یکسان در نظر گرفته میشود.

  • جایگذاری و نصب: پس از گذراندن دوره عمل آوری بتن ، استخر پیش ساخته با استفاده از جرثقیل و تسمه های مناسب به طور دقیق در محل خود قرار گیرد. کل کف استخر باید به طور کامل بر روی کف بتنی دقیقا بنشیند و گرنه استخر دچار آسیب دیدگی میشود. و در این مرحله نیز حتما باید به تراز بودن سطح استخر دقت نمود.
  • اجرای لوله کشی (پایپینگ )و تجهیزات برقی استخر:  نصب لوله‌ها از جنس لوله های پی وی سی، سیستم آبیاری،پمپ استخر و فیلتراسیون است. همچنین در این مرحله به حسب نیاز سایر لوازم جانبی مانند سیستم نورپردازی توسط نورهای ال ای دی، گرمایشی،تسمه های نگهدارنده،نوار تفلون و … نیز نصب می‌شوند.
  • پرکردن اطراف استخر: بعد از لوله کشی نوبت به پرکردن پشت استخر میرسد که این کار توسط ماسه بادی (که عاری از خاک)یا شن نخودی بادومی می باشد استفاده کرد.این سنگریزه ها باید به صورت دستی فشرده شوند.دوغاب سیمان رقیق را به محل های تعبیه شده تزریق کنید تا کاملا پر شود. همچنین میوان از بتن با عیار پایین استفاده کرد و اطراف استخر را پر کرد.در این صورت استخر دائمی در محل نصب شده و در آینده دیگر امکان جابجایی و تعویض وجود نخواهد داشت.ولی همین کار باعث افزایش مقاومت و طول عمر استخر می شود
  • زیبایی اطراف استخر: شامل نصب نرده و حصار،نور پردازی،اجرای سنگ فرش، قرنیز گذاری

استخر-پیش-ساخته-فایبرگلاس

مراحل نصب استخرهای پیش ساخته به صورت روکار

1)    ارزیابی محل نصب: علاوه بر استفاده شخصی در حیاط، باغ و ویلا، از این محصول می توان در روف گاردن نیز استفاده کرد مشروط به اینکه در محاسبات سازه ساختمان محاسبه شده باشد. راه اندازی استخر در پشت بام که از حساسیت بالایی برخواردار است استفاده از استخر های پیش ساخته فایبرگلاس به صورت روکار به دلیل وزن پایین بدنه استخر بهترین گزینه است.

2)    ایجاد سازه فلزی و قوطی کشی برای محل استقرار بدنه استخر انجام می شود.

3)    نصب بدنه استخر روی استیج

4)    دور سازه و قوطی کشی استخر با سنگ یا مصالح با کیفیت ساخته می شود

5)    پله برای بالا رفتن از  بدنه استخر روی استیج استخر ساخته می شود.

مقایسه اجرای استخر به صورت روکار و توکار:

زمان اجرای استخر و هزینه اجرا روکار نسب به استخر توکار کمتر است ولی مقاومت و طول عمر استخر توکار بیشتر از استخر روکار است. همچنین در شرایطی که ابعاد استخر ثابت باشد قیمت استخر پیش ساخته فایبرگلاس توکار بیشتر از قیمت استخر پیش ساخته روکار است.

مراحل نصب استخرهای پیش ساخته به صورت نیمه توکار

در این حالت بنا به دلایلی مثل نوع طراحی معماری، شرایط خاک، توپوگرافی زمین، موقعیت استخر و دلایل دیگر می‌توان استخر را به صورت نیمه توکار اجرا کرد بعد از تصمیم گیری و تعیین محل اجرا قسمتی از استخر داخل خاک دفع و قسمت دیگر بالای سطح زمین قرار می گیرد. اطراف قسمت بیرونی کاسه را با اجرای سازه‌های مختلف و یا نمای چوبی به اتمام رساند.برای دسترسی به این استخر از چند پله استفاده می شود.

اجرای این روش برای خانواده هایی که دارای بچه ی خردسال هستند توصیه می گردد؛ زیرا اختلاف موجود در بین تراز زمین و استخر باعث می شود که به هنگام بازی از افتادن کودک خرد سال به داخل آب استخر جلوگیری شود.

کاربرد های استخر فایبرگلاس

استخر های فایبرگلاس به دلیل خاصیت ضد خوردگی کاربرد های زیادی که دارند.برای مثال این استخر های صنعتی،استخر های پروش ماهی،کشاورزی ،تفریح و شنا استفاده میشوند.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس برای پرورش ماهی

این نوع استخرها به دلیل مقاومت بسیار در برابر فشار زیاد و آب در پرورش ماهی بسیار رایج است.قیمت استخر پیش ساخته پرورش ماهی با توجه به متریال و ابعاد قیمت متفاوتی دارد.استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس پرورش ماهی باعث کاهش هزینه‌ و زمان مورد نیاز برای ساخت استخرهای سنتی می شوند. علاوه بر این هزینه‌های نگهداری و تعمیر را کاهش می دهند .از آنجایی که سطح داخلی این استخر ها مقاومت بالایی دربرابر تغییرات دما ، خورندگی و رطوبت دارد به عنوان استخری برای پرورش ماهی گزینه مناسبی است.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس برای کشاورزی

بدلیل اینکه بیشتر مناطق کشور عزیزمان ایران خشکسالی میباشد  نیاز به نگهداری و ذخیره آب برای کشاورزی زیاد است ، از این رو استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس می توان درحوزه کشاورزی نیز استفاده کرد مزیت استخرهای پیش ساخته فایرگلاس با آب شور نیز سازگاری دارند.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس برای تفریح و شنا

این استخر برای ورزش و کاهش استرس، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ها بیشتر در باغ،آپارتمان،ویلا ،خانه و روف گاردن قابل استفاده می باشد.

تجهیزات استخر فایبرگلاس

  • اسکیمر: یکی از مراحل تصفیه آب استخر میباشد و وظیفه جمع آوری اجسام شناور در سطح آب را دارد. یکی دیگر از وظایف اسکیمر کنترل سطح آب استخر میباشد.
  • کفشور و نازل استخرها: در هنگام شستشوی استخر فایبرگلاس پیش ساخته و تخلیه آب آن کاربرد دارد. غالباَ قطعات کفشوی از جنسهای پلیمری و ABS ساخته میشود.
  • چراغ‌های استخر : چراغ LED که معمولا به صورت رنگی و ضد آب می‌باشند
  • لوله‌ها و اتصالات:این مورد شامل اتصالات، لوله‌های انشعاب و شیرآلات از جنس UPVC می‌باشد.
  • پکیج تصفیه موتور خانه: شامل فیلتر شنی، الکترو پمپ کم صدا، پمپ کف کش، دستگاه مبدل گرمایشی، کلرزن خطی، باکس فایبرگلاس ضد آب
  • تابلو برق: تابلو برق استخر فایبرگلاس آماده از تجهیزات متعددی نظیر کنتاکتور بي متال جهت پمپ تصفيه،جعبه ضدرطوبت از جنس پی وی سی، تایمر الکترونیکی به منظور مقدار عملکرد پمپهای تصفیه، ترموستات بدنبال تنظیم دمای آب، کنتاکستور پمپ تصفیه آب، کلیدهای فرمان و…تشکیل یافته است

 تعمیر و نگهداری استخر پیش ساخته فایبرگلاس:

نگهداری و تعمیر این تجهیزات کار چندان سخت و پیچیده‌ای نمی‌باشد. فقط کافیست طی بازه‌های زمانی مشخص، تخلیه شده و مورد شستشو قرار گیرد.

  • برای این کار می توان به صورت مرتب PH اب را اندازه گرفت.
  • در صورت مشاهده خزه و جلبک آن هارا در اسرع وقت از بین برد.
  • در هوای خیلی سرد که موجب یخ زدن استخر و تاسیسات لوله کشی آن میشود بهتر است استخررا پوشاند در غیر این صورت سیستم لوله کشی و دیگر بخش های استخر دچارخسارت می شود.
  • استخر را از تابش شدید نور خورشید محافظت کرد چون نور خورشید باعث تغیر رنگ استخر می شود.
  • استخر را به صورت مرتب بازرسی کرد تا در صورت داشتن ناشتی سریعا آن را برطرف کرد.
  • آب استخر را توسط کلر شفاف و تمیز نگه داشت در صورت وجود اشغال توسط برس و غربال آن ها را از بین برد. Prefab fiberglass pool
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *