مزایای فرمانتورهای استیل

مزایای فرمانتورهای استیل برای صنعت

فرمانتورها در گذشته از متریالهای مختلفی همانند چدن، شیشه نشکن و البته فولاد ساخته میشدند. اکسایش، ترک پذیری، واکنش پذیری زیاد با آب و هوا و بهداشتی نبودن، موجب شد تا سازندگان به فکر جایگزین نمودن استیل به جای متریالهای چدن، فولاد و… بیفتند. ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است که فرآیندهای تخمیری و رشد انواع قارچ و میکروارگانیسم، در محیط از جنس استیل بهتر انجام می‌پذیرد.

معمولاَ در بازارهای صنعتی، با دستگاه‌هایی که از جنس های مختلف (پلیمری، فایبرگلاس، فولادی، آلومینیومی و…) ساخته شده‌اند روبرو میشویم؛ که هریک از جنس های بدنه، دارای سهم فروش خاص خود هستند. این بحث البته در رابطه با خرید فرمانتور استیل، اندکی متفاوت است. چراکه فرمانتورهای STEEL کاملاَ یکه تازانه، بازار این بخش از صنعت را در دست خود گرفته‌اند و فرصت عرض اندام به دیگر متریالهای صنعتی را نداده‌اند. برای پاسخ به چرایی اهمیت متریال steel برای این تجهیزات، درادامه میخواهیم به مهمترین ویژگیهای این ماده اشاره نماییم.

چرا بدنه استیل؟

امروزه علاوه بر فرمانتور استیل، بسیاری دیگر از تجهیزات مورد استفاده در صنعت نظیر: دستگاه پاستوریزاتور، مخزن نگهداری سیالات شیمیایی، بسیاری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی، دستگاه شستشوی CIP، تانکر حمل اسید تریلی، سپراتور، برخی قطعات برج خنک کننده و… نیز از جنس STEEL ساخته میشوند. دلیل این حد فراگیری از متریال استیل را میتوان در انواع ویژگیهایی نظیر:

  • مقاومت عالی ضربه‌ای،
  • بهداشتی بودن،
  • زیبایی و براقیت،
  • ماندگاری بسیار زیاد،
  • عدم زنگ زدگی در تماس مداوم با هوا و بخصوص آب،
  • عدم واکنشدهی با طیف زیادی از اسیدها و سیالات شیمیایی و…

جستجو نمود. شستشوی آسان انواع مخزنهای استیل را نیز میتوان له لیست ویژگیهای فوق اضافه نمود.

مزایای مخازن استیل مورد استفاده در ساخت فرمانتور

مزایای مخازن استیل فرمانتور

درادامه ویژگیهای مختلفو کارکردی فرمانتورهای استیل را مورد بررسی قرار میدهیم:

ایستادگی عالی در برابر سیالات شیمیایی و اسیدی

برخلاف متریالهایی نظیر آهن و بتن، متریال استیل شدیداَ در برابر سیالات شیمیایی و اسیدی مقاوم است. بطوریکه نه دچار زنگ زدگی میشود. و نه شاهد ساطع شدن واکنشهای شیمیایی از آنها خواهیم بود. همچنین ماندگاری طولانی مدتی در انواع شرایط آب و هوایی و فضاهای پررطوبت دارند. از آنجایی که هریک از صنایع برای فرآیندهای تولیدی خود از مواد شیمیایی مختلف بهره میگیرند، با اطمینان کامل میتوانند از مخازن تخمیر فولاد ضدزنگ (STEEL) استفاده نمایند.

نکته: استیل ممکنست با طبف بسیار محدودی از سیالات شیمیایی، واکنشدهی شیمیایی داشته باشد و نهایتاَ هیدروژن آزاد کند. بنابراین حتماَ پیش از تهیه مخزنهای تخمیری فولاد ضدزنگ، از عدم همجواری آنها با تمامی سیالات شیمیایی موردنیاز اطمینان حاصل کنید.

ویژگی های بدنه استیل فرمانتور تخمیر

رشد عالی باکتریهای مخمری

مخازن 3 جداره رشد مخمرها که با نام فرمانتور استیل شناخته میشوند، وظیفه‌ی ایجاد بستر لازم برای رشد و نمو باکتریهای مخمری و قارچهای موردنیاز برای صنعتی را بر عهده دارند. درحقیقت امکان تنظیم و کنترل پارامترهایی همچون:

  • فوم،
  • هم‌زدن مداوم،
  • پی هاش سیال؛ و
  • دمای عملیاتی

توسط مخزن تخمیر فولاد ضدزنگ فراهم است و برهمین اساس میتوان شرایط رشد میکرو ارگانیسم‌ها را کنترل نمود. درون اینگونه تانکرهای 3 جداره خاص، از شیوه‌ی کشت و رشد سلولی استفاده میشود. این درحالیست که فرآیندهای تخمیری را نمیتوان مثلاَ در مخزن فایبرگلاس معمولی، عملیاتی کرد!!.

تخلیه راحت فرمانتور استیل

مزیت استفاده از استیل در ساخت فرمانتور

ذره ذره‌ی مخمرهای تولیدی در فرمانتورهای استیل، برای صنعت حائز اهمیت بوده و بار مالی قابل توجهی را به همراه دارند. سطح صیقلی و صاف جداره داخلی مخازن تخمیر فولاد ضدزنگ، شرایط را برای تخلیه راحت و کامل مخمرهای تولیدی فراهم میکند. علاوه بر این، فرم مخروطی بخش پایینی برخی از فرمانتورها نیز تعیین کننده خواهد بود. زیرا سیالات و مخمرهای تولیدشده به خوبی در بخش مخروطی انتهایی مستقر شده و تخلیه خواهند شد. (تا ذره‌ی آخر)

نکته: نمونه‌ی چنین فرمی را میتوان در تولید انواع مخزن پلی اتیلن ته قیفی نیز مشاهده نمود.

مورد اعتماد برای صنعت

تخمیر، فرآیندی حیاتی در تولید انواع مختلف غذا و نوشیدنی از جمله:

  • آبجو،
  • شراب،
  • دلستر و نوشابه،
  • نان
  • و البته ماست

بشمار می‌آید. ظروفی که تخمیر در آنها انجام می شود نقشی حیاتی در کیفیت و قوام محصول نهایی دارند. مخازن تخمیر استنلس استیل به دلیل دوام، تطبیق پذیری و مزایای متعدد دیگر، انتخابی محبوب برای تولیدکنندگان حرفه ای و صنعتی محسوب میشوند. البته بسته به نوع فرآیند تخمیر، میتوان از دستگاه بیوراکتور نیز در صنعت بهره برد.

آیا وظیفه نهایی فرمانتور استیل و بیوراکتور یکسان است؟

مخزن تخمیر استیل

در پاسخ میتوان گفت: بله. درحقیقت بمنظور ساخت محصول مخمری، در هر 2 سیستم فرمانتور استیل و بیوراکتور از شیوه‌ی عملیاتی «کشت و رشد سلولی» استفاده میشود. اما تفاوت اصلی اینجاست که بیوراکتور از رشد سلول‌وار حیوانی برای ایجاد مخمرهای صنعتی بهره میگیرد. درحالیکه برای عملیاتی کردن پروسه‌ی تخمیر در مخزن تخمیر فولاد ضدزنگ و تولید مخمرهای صنعتی موردنیاز، از باکتری و قارچ و برخی از مخمرهای افزودنی استفاده میگردد.

همچنین میتوانید بخوانید: استانداردهای بازرسی و تولید مخزن استیل

دوام و طول عمر بالا

یکی از مزایای اصلی مخازن تخمیر فولاد ضد زنگ (فرمانتور استیل)، دوام استثنایی آنها است. اینگونه مخازن باتوجه به نوع کارشان که میزبان فرآیندهای تخمیری هستند، شدیداَ در مقایسه با جایگزین های پلاستیکی یا شیشه ای، از طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشند. فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سایر آسیبها نظیر:

  • سایش
  • و پارگی

مقاوم است و آن را به یک ماده ایده آل برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی و دیگر فرآیندهای استاندارد و بهداشتی، تبدیل می کند. سه جداره بودن فرمانتورها هم دیگر دلیلیست که آنها را در برابر ضربات مکانیکی/و آسیب‌های اشعه‌ای مقاوم میسازد. علاوه بر دوام ذاتی، نگهداری و تمیز کردن مخازن تخمیر استنلس استیل نیز آسان است. سطح صاف و غیر متخلخل فولاد ضد زنگ در برابر تجمع باکتری ها و سایر آلاینده ها مقاومت می کند و تمیز نگه داشتن مخازن را ساده می‌نماید. بدین معنی که آنها در همه حال، معمولاَ آماده برای استفاده هستند.

تطبیق پذیری بالای فرمانتور استیل

یکی دیگر از مزایای مخازن تخمیر فولاد ضد زنگ، تطبیق پذیری آنهاست. انواع فرمانتور استیل را می توان برای طیف گسترده ای از فرآیندهای تخمیر، از جمله تولید آبجو، شراب، سیب، کومبوچا و غیره مورد استفاده قرار داد. آنها همچنین می توانند برای رفع نیازهای خاص هر برنامه، سفارشی سازی شوند؛ با گزینه هایی مانند:

  • کنترل دما،
  • دریچه های کاهش فشار
  • و سیستم های همزن.

فرمانتورهای تخمیر استنلس استیل، علاوه بر تطبیق پذیری به منظور به سرانجام رسانیدن انواع فرآیندهای تخمیر، از نظر:

  • اندازه و
  • شکل

نیز بسیار سازگار هستند. چراکه می توان این مخازن را به گونه ای طراحی کرد که با طیف وسیعی از محدودیت های فضا و نیازهای تولید مطابقت داشته باشند. همین عامل نیز دیگر برگ برنده‌ایست که کارفرمایان را مجاب میکند که بسته به مقیاس کوچک و بزرگ امور صنعتیشان، از این مخزنها استفاده نمایند.

مخزن تخمیری استیل، بهداشتی و ایمن است

فولاد ضد زنگ یک ماده فوق العاده بهداشتی است که آن را به یک انتخاب عالی برای استفاده در مخازن تخمیر تبدیل می کند. سطح صاف و غیر متخلخل فولاد ضد زنگ همانند انواع مخزن گالوانیزه، مانع انباشت باکتریها/قارچها بر روی یکدیگر میشود. بدین‌ترتیب این اطمینان را می دهد که اینگونه مخازن تخمیری برای استفاده‌های پیاپی، تمیز و ایمن باقی می‌مانند.

برای استفاده با غذا و نوشیدنی نیز، این فرمانتورهای استنلس استیل بی‌خطر هستند. این ماده غیر سمی است و هیچگونه مواد شیمیایی مضر را به محصولات در حال تخمیر وارد نمی‌کند. گاهاَ برخی از کارفرمایان به جهت استفاده از بیوراکتورها، نگران ایمنی و خلوص محصولات خود هستند. درحالیکه چنین نگرانی در هنگام بکارگیری فرمانتورهای استیل وجود نخواهد داشت.

مقرون به صرفگی و کارآمدی فرمانتورهای steel

اگرچه که مخازن تخمیر فولاد ضد زنگ ممکن است هزینه اولیه بالاتری نسبت به جایگزین های پلاستیکی یا شیشه ای داشته باشند. اما آنها تعدادی از مزایای خاص را ارائه میدهند که مقرون بصرفگی و کاهش هزینه‌ها را در طولانی مدت به ارمغان می‌آورد. یکی از مزایای اصلی مخازن تخمیر فولاد ضد زنگ دوام و طول عمر آنها است. همانطور که قبلا ذکر شد، طول عمر این مخازن بسیار بیشتر از جایگزین های پلاستیکی یا شیشه ای است. به این معنی که آنها نیاز به تعویض کمتری دارند. امری که میتواند در طول زمان، باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها شود. (به عبارت دیگر، تولیدکنندگان نیازی به سرمایه گذاری مداوم بر روی مخازن جدید ندارند)

مدلهای مخازن تخمیر فولاد ضد زنگ علاوه بر دوام، از نظر مصرف انرژی نیز بسیار کارآمد هستند. ورق استیل، یک رسانای عالی گرما است که امکان:

  • کنترل دقیق دما و
  • زمان تخمیر سریع‌تر

را فراهم می‌کند. این مسئله میتواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی و افزایش راندمان تولید برای تولیدکنندگان شود. (لازم بذکر است که دیگر مخازن تولیدی گروه صنعتی سازاب نیز اعم از مخزن پلی پروپیلن و مخزن اف آر پی frp، نیز دارای بهینه‌سازی مصرف انرژی، بدنه قدرتمند، قیمت اقتصادی، مقاومت شیمیایی و… می‌باشند)

مزایای مخازن تخمیر آبجو و نوشیدنی

مخزن تخمیر آبجو

انواع فرمانتور استیل مخصوص خطوط تولید نوشیدنی و آبجو، دارای مزایای زیر می‌باشند:

  1. پایین دستگاه مخروطی است. درنتیجه پس از پایان یافتن فرآیند تولید، مخمر راحت تر تخلیه میگردد و انسجام مخمرهای خارجسازی شده نیز حفظ میگردد.
  2. مخزن، خود دارای یک دستگاه خنک کننده است که برای کنترل دمای تخمیر شرایط را راحت‌تر میکند. بنابراین دوره تخمیر کوتاه می شود، تعداد ماشین آلات آلوده کمتر میشود و کیفیت آبجو/نوشیدنی پایدارتر خواهد بود.
  3. یک دستگاه عایق حرارتی در خارج از مخزن وجود دارد که می توان آن را در فضای باز قرار داد و باعث:
  • کاهش سرمایه گذاری در ساخت و ساز،
  • صرفه جویی در اشغال فضای کف
  • و تسهیل گسترش

میگردد.

  1. فرمانتور استیل بسته، پذیرفته شده است که برای شستشوی CO2 و بازیابی CO2 مناسب باشد. درپی این امر، تخمیر نیز می تواند تحت فشار انجام گردد.
  2. آبگوشت تخمیر در مخزن یک گرادیان co2 ایجاد می کند. از طریق کنترل خنک کننده می توان همرفت طبیعی مایع تخمیر را انجام داد. بخاطر داشته باشید که هر چه مخزن بالاتر باشد، فرآیند همرفت بهتر است. به دلیل وجود همرفت قوی، ظرفیت تخمیر مخمر کوتاه شده و دوره تخمیر کوتاه میگردد.
  3. مخزن تخمیر را می توان با ابزار یا رایانه کنترل کرد که کارکرد و مدیریت آن را آسانتر میکند.
  4. دستگاه تمیز کننده اتوماتیک CIP قابل استفاده است که به راحتی فرمانتور استیل را تمیز مینماید.
  5. قابلیت پردازش راحت مخزن تخمیر استیل در محل، وجود دارد.
  6. ظرفیت و ارتفاع تانکر را می توان با توجه به نیازهای تولید تنظیم کرد.

استانداردهای فرمانتور استیل برای آزمایشگاه‌ها

استانداردهای تولید فرمانتورهای استیل

انواع فرمانتورهای چندجداره‌ی از جنس استیل، گزینه‌ای ایده آل برای کاربردهای آزمایشگاهی بشمار میروند. بطورکلی مخزن استیل نیز دارای استانداردهای بهداشتی بوده و از آن به جهت نگهداری آب آشامیدنی استفاده میکنند. باتوجه به حساسیت‌های بالای آزمایشگاه‌ها و وجود ویژگیهای جذاب در فرمانتور استیل، نظیر:

  • عدم زنگ زدگی و پخش شدن براده‌های آهن،
  • سطح صیقلی و قابلیت شستشوی راحت،
  • عدم واکنشدهی با حرارتهای معقول عملیاتی،
  • چند جداره‌بودن و عدم عبور نور از جداره‌های آن،
  • عایق حرارتی عالی برای رشد باکتری‌ها و…،

از این دستگاه‌ها به وفور در آزمایشگاه‌های سراسر ایران و جهان استفاده میشود. بایستی بدانید که:

علاوه بر ایجاد یک محیط کشت و پرورش عالی برای قارچها و باکتریهای مخمری در فرمانتور استیل، این مخازن تخمیر برای تولید DNA پلاسمیدی بمنظور ایمن‌سازی با واکسن ژنی نیز کاملاَ مناسب خواهند بود. این روش تخمیر پیوسته، با تنظیم میزان اکسیژن حل‌شده عملیاتی میشود.

ضمن اینکه تمامی تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها نیاز به ضدعفونی مداوم دارند. بخاطر داشته باشید که جنس steel به مواد شوینده‌ای که از سیستم شستشوی CIP خارج میشود، حساس نیست. همچنین با الکل‌های ضدعفونی نیز هیچگونه واکنش شیمیایی نشان نمیدهد.

نتیجه‌گیری مزایای فرمانتورهای استیل برای صنعت

به طور خلاصه، فرمانتور تخمیر از جنس استنلس استیل، مزایای زیادی برای تولید کنندگان مواد غذایی و نوشیدنی دارد. آنها بادوام، همه کاره، بهداشتی و ایمن هستند که خاطر تمامی صنعتگران را برای انجام پروسه‌های مختلف تخمیری و رشد و کشت میکروارگانیسم‌ها آسوده میسازد.

بطورکلی صنعتگران اگرچه در مقایسه با مدلهای پلکسی/شیشه و پلاستیکی، برای خرید فرمانتور استیل باید متحمل هزینه ابتدایی بیشتری شوند. ولی طول عمر بالا، مقاومت ضربه‌ای و شیمیایی بالا، نیاز به نگهداری کم، تخلیه کم‌نظیر و آسان و ایستادگی دمایی مناسب آنها، همه و همه موجب میشود تا این دستگاه‌ها در دراز مدت، کاملاُ مقرون بصرفه و اقتصادی باشند.

محصول پیشنهادی: مخزن حمل شیر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *